Mapa serwisu
Nie jesteś zalogowany
Zaloguj się
Zarejestruj się

Polska i Świat

Muzeum natury & nauki w Dallas

Muzeum natury & nauki; projekt: Thom Mayne i Morphosis z pracownią architektury krajobrazu Talley Associate

Muzeum natury & nauki; projekt: Thom Mayne i Morphosis z pracownią architektury krajobrazu Talley Associate

Laureat Nagrody Pritzkera - zespół firmy Thom Mayne i Morphosis z pracownią architektury krajobrazu Talley Associates stworzyli „żyjące muzeum” zainspirowane przyrodą i nauką.
Projekt (natureandscience.org) szacowany na około 185 milionów dolarów zostanie uruchomiony późną jesienią 2009 roku a jego zakończenie przewidywane jest na początek roku 2013 .

Muzeum natury & nauki; Thom Mayne i Morphosis

Idea architektów

Muzea rozumiane jako instalacje dla zbiorowych doświadczeń społecznych i wyrażania zjawisk kulturowych stanowią nową drogę dla interpretacji świata. Zawierając wiedzę, zabezpieczając informację i przekazując idee, stymulują ciekawość, wzmacniają świadomość oraz stwarzają okazje do wymiany myśli. Jako instrument edukacji i przemian społecznych muzea umożliwiają zrozumienie nas samych i świata w którym żyjemy.

Museum of nature and science in Dallas; Thom Mayne i Morphosis

Nowe Muzeum Perot’a Przyrody i Nauki w Victory Park staje się elementem identyfikacyjnym, wzmocni instytucjonalny prestiż Dallas i wzbogaci kulturalną tkankę tego miasta. Zaprojektowane tak, aby przyciągnąć szeroką widownię, stymulować będzie młode umysły i inspirować ciekawość oraz wyobraźnię w codzienności życia zwiedzających.

Wysokie standardy projektowania jak również zastosowanie najnowocześniejszych rozwiązań technologicznych pozwoli wybudować obiekt, który w minimalny sposób zakłóci środowisko naturalne.Ten światowej klasy obiekt inspirować będzie poznawanie nauki poprzez zanurzenie zwiedzających w środowisku interaktywnym.

Odrzucając tezę że architektura muzeum stanowi jedynie naturalne tło dla wystawianych eksponatów, nowy budynek sam w sobie staje się aktywnym narzędziem przeznaczonym do edukacji w zakresie nauki. Poprzez integrację architektury, przyrody i technologii budynek tłumaczy prawa naukowe i stymuluje ciekawość poznawania naturalnego otoczenia.

Architektura krajobrazu
Doświadczanie przyrody zaczyna się już w trakcie zbliżania się do muzeum. Droga do budynku prowadzi poprzez dwa typowo teksańskie środowiska ekologiczne: las wysokich drzew o koronach baldachimowych i taras lokalnej roślinności pustynnej. Taras ten łagodnie pnie się w górę aby zderzyć się z kamiennym dachem muzeum. Bryła budynku pomyślana jest w kształcie dużego kubiku pływającego w panoramie krajobrazu. Akr falistego dachu nawiązujący do lokalnych struktur geologicznych wykonany został z lokalnego łupka i lokalnych odpornych na suszę traw. Rozwiązanie takie nawiązuje do lokalnych (w Dallas) zasobów geologicznych i demonstruje naturalny, żyjący system ewolucyjnie i naturalnie zmieniający się w czasie.

Museum of nature and science in Dallas; Thom Mayne i Morphosis

Na przecięciu tych dwóch systemów ekologicznych znajduje się główne wejście do Muzeum z placem służącym jako przestrzeń do organizacji wydarzeń dla zwiedzających oraz publiczna przestrzeń zewnętrzna dla miasta Dallas.

Krajobrazowy dach unosi się i zachęca zwiedzających do przejścia przez strefę przewężającej się przestrzeni, aby stanąć u progu przestrzennego „lobby”. Topografia falistego sufitu unoszącego się nad przestrzenią „lobby” odzwierciedla dynamikę zewnętrznego krajobrazu zamazując różnicę pomiędzy tym co znajduje się wewnątrz i na zewnątrz, jednocząc przy tym to co naturalne z tym co wykonane ręką ludzką.

Atrium i punkt widokowy
Przechodząc z wąskiej przestrzeni do wejścia głównego wzrok zwiedzającego przykuwa widok podświetlonego niebem strzelistego przestrzennego atrium. Doświetlony światłem naturalnym obszar ten mający funkcje komunikacyjną mieści w sobie schody, eskalatory i windy. Z poziomu parteru szereg eskalatorów przenosi gości do najwyższego poziomu budynku muzeum, gdzie podziwiać mogą widok - z perspektywy lotu ptaka - na śródmieście Dallas. Z tego podniebnego balkonu goście schodzą spiralnie i zgodnie z ruchem wskazówki zegara, zwiedzając poszczególne galerie.

Schodząca z najwyższego poziomu ścieżka przenikająca poszczególne galerie wijąca się przemiennie na zewnątrz i do wewnątrz głównego budynku atrium, łączy zwiedzających na zmianę z wewnętrznym światem muzeum i zewnętrznym życiem miasta. Zwiedzający stają się częścią architektury kiedy otwiera się przed nimi wschodnia fasada budynku z widokiem na śródmieście Dallas i jego aktywność. W konsekwencji muzeum staje się podstawową budowlą publiczną – budynkiem który otwiera się i należy do tkanki miasta tym samym aktywizując jego życie . Można powiedzieć że zwiedzający stają się integralną częścią muzeum a muzeum integralną częścią miasta.

Dodano: 09/10/2009
Powrót do kategorii: Polska i Świat

Newsletter

facebook

Aktualności

Konkurs na koncepcję architektoniczną budynków Browaru i Manufaktury w Węgrowie.

[18/01/2018]

Miasto Węgrów oraz Oddział Warszawski Stowarzyszenia Architektów Polskich zapraszają do udziału w konkursie na koncepcję architektoniczną budynków Browaru i Manufaktury w Węgrowie. więcej

Concept competition | Cities of tomorrow

[02/01/2018]

Project Earth 2 wants to propose a different approach towards refugees and refugee camps. Rather than conceiving refugee camps as storage facilities to fulfill basic human needs and refugees as tem... więcej

Re: pożyczka internetowa

[25/02/2018]

Ja ze swojej strony na pewno mogę polecić https://concash.pl/ . Mają bardzo korzystne warunki i atrakcyjną ofertę. Nie sprawdzają BIK ani KRD co jest sporym plusem. No i oczywiście wniosek o pożycz... więcej

Szkolenia biznesowe dl...

[25/02/2018]

Witam,
Chodzi mi po głowie jeszcze jeden pomysł w odniesieniu do poprzedniego wątku. Czy być może ktoś z forumowiczów dysponuje osobista praktyką w zakładaniu swojego biznesu w sektorze szkoleń dl... więcej

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. Dowiedz się więcej tutaj. ×