Polska i Świat

Styczeń 22, 2013

Operalab - nagroda II równorzędna

Operalab - nagroda II równorzędna; autor projektu: Karol Żurawski z Polski
Operalab - nagroda II równorzędna; autor projektu: Karol Żurawski z Polski

Autorem projektu jest Karol Żurawski.

Fragmenty opisu autorskiego

Antracytowa kurtyna wyznacza przestrzeń dedykowaną sztuce teatru i opery, sztuce obrazu, słowa i muzyki. Jest ciężka, ma zdolność wyciszenia rozpraszającego otoczenia, jego hałasu i światła. Sprzyja skupieniu. Małe otwarcie w zasłoniętej kurtynie wzbudza ciekawość, zaprasza do
zgłębienia tajemnicy, która chowa się w środku. Kurtyna nie jest po to by oddzielać czy ukrywać ale by ją przekroczyć.

Jednocześnie jest bardzo plastyczna, daje się kształtować - pawilon z zamkniętej przestrzeni w łatwy sposób staje się przestrzenią otwartą. Przestrzeń wnętrza przenika się z przestrzenią otoczenia. Kurtyna daje całe spektrum możliwości otwarcia / domknięcia pawilonu. Jedna przestrzeń - wiele miejsc: pawilon umożliwia kreowanie rozmaitych sytuacji. Ciemna płaszczyzna kurtyny jest spokojnym tłem dla bogactwa form, bogactwa światów, które mogą tam zaistnieć. Wiele zależy od wyobraźni przyszłych reżyserów tej przestrzeni. W każdym miejscu, w którym zostaje ustawiony, pawilon wchodzi w relacje ze swoim otoczeniem. Relacja te nie musi być przypadkowa. Przemyślana bądź intuicyjna, może być znacząca.

Operalab - nagroda II równorzędna; autor projektu: Karol Żurawski z Polski
Operalab - nagroda II równorzędna; autor projektu: Karol Żurawski z Polski
Operalab - nagroda II równorzędna; autor projektu: Karol Żurawski z Polski
Operalab - nagroda II równorzędna; autor projektu: Karol Żurawski z Polski
Operalab - nagroda II równorzędna; autor projektu: Karol Żurawski z Polski

Opinia jury

Zaproponowana koncepcja pawilonu cechuje się wysoką jakością estetyczną i ideową. oparta jest na mocnym architektonicznym znaku, dzięki czemu, operując lapidarnymi środkami staje się sugestywna. Autor dobrze odczytał relacje pomiędzy nową formą a tożsamością Teatru Wielkiego – opery narodowej, będące jednym z priorytetowych założeń konkursu, transponując je na formę obiektu.

Nagrodę przyznano za nawiązanie do tożsamości i języka formalnego teatru w nieoczywisty sposób, stworzenie ikony oraz operowanie lapidarnym językiem architektonicznym, który można odczytywać na wielu poziomach, a który pozostaje zrozumiały dla szerokiego grona odbiorców.

Bryła odnosząca się do teatralnej kurtyny budzi zainteresowanie. Pawilon zdaje się być tajemniczą strukturą, mocno wkraczającą w przestrzeń miejską. Poprzez zredukowanie środków ekspresji zwarta i ciemna bryła pawilonu zachowuje równowagę, nie będąc zbyt ekspansywną. Potencjał projektu w dużej mierze tkwi w metaforycznym myśleniu o architekturze i pozostawieniu tajemnicy i niedopowiedzenia. taka taktyka projektowa pozwoliła ukształtować formę bliską teatralnej estetyce, lecz stonowaną i nieprzesadzoną. Projekt wpisuje się w założenia konkursu, mówiące o potrzebie budowania dialogu pomiędzy strukturą teatru wielkiego – opery narodowej a nowoczesnym myśleniem o czasowej strukturze ekspozycyjnej lokowanej w zmiennych przestrzeniach miejskich.

Pawilon odnosi się do ideowej struktury instytucji, szukając dialogu w ponadczasowych rozwiązaniach, by w innowacyjny sposób łączyć tożsamość miejsca z nowoczesnymi środkami formalnymi i technologicznymi.

Prostota i klarowność zastosowanych elementów doskonale odnosi się do założeń i oczekiwań organizatorów. Przy uwzględnieniu założeń technicznych, funkcjonalnych i konstrukcyjnych pawilon ma szansę stać się kompletną i doskonale spełniającą przeznaczoną rolę przestrzenią, tworząc przy tym niecodzienny i intrygujący obiekt architektoniczny.

Zaproponowany projekt jest potwierdzeniem wyczucia założeń i celów, jakie stawia przed sobą operaLab.

Operalab - nagroda II równorzędna; autor projektu: Karol Żurawski z Polski
Operalab - nagroda II równorzędna; autor projektu: Karol Żurawski z Polski
Operalab - nagroda II równorzędna; autor projektu: Karol Żurawski z Polski
Operalab - nagroda II równorzędna; autor projektu: Karol Żurawski z Polski
Operalab - nagroda II równorzędna; autor projektu: Karol Żurawski z Polski
Operalab - nagroda II równorzędna; autor projektu: Karol Żurawski z Polski

O konkursie

Konkurs Projektowanie tożsamości/tożsamość projektowania został rozstrzygnięty 11 stycznia 2013 roku, na podstawie werdyktu jury z dnia 21 grudnia 2012 roku. Na konkurs wpłynęło w terminie 115 prac z 10 krajów. Jury konkursu obradowało w składzie: Jacek Frohlich, Konrad Kucza-Kuczyński, Boris Kudlička, Marcin Mostafa, Natalia Paszkowska, Jerzy Porębski, Tomasz Rygalik.

W kategorii architektura jury zdecydowało nie uhonorować żadnego projektu pierwszą nagrodą. Przyznano dwie drugie nagrody oraz wyróżnienie. Laureaci drugiego miejsca zostaną zaproszeni przez organizatorów konkursu do dalszych prac projektowych. Finalnie zostanie wyłoniony spośród nich zwycięzca.

Jury przyznało następujące nagrody:

  • I nagroda – nie przyznano
  • II nagroda, równorzędna dla Karola Żurawskiego
  • II nagroda, równorzędna dla Rafała Oleksika, Agnieszki Wyrwas, Krzysztofa Stępienia
  • wyróżnienie dla Gonzalo del Val Diego de las Heras z Hiszpanii.

Tagi: pawilon tymczasowy konkurs architektura

Domy jednorodzinne

Inwestorzy projektu Trzy Szczyty mieli założenie, chcieli dom katalogowy. Po kilku spotkaniach ud...
Marzec 13, 2024
Projekt Willa Biała Magnolia to kolejna próba zmiany zastanego porządku rzeczy na krakowskiej dzi...
Luty 28, 2024

Wasze realizacje

Mieszkanie w Krakowie zostało zaaranżowane z myślą o właścicielu – miłośniku science fiction. Ins...
Luty 21, 2024
Dom jednorodzinny pod Krakowem. Inspiracje do projektu zaczerpnięte z różnych dziedzin sztuki- mu...
Styczeń 24, 2024

Materiały budowlane

Wygląd biura ma ogromny wpływ na atmosferę pracy. To, na jaką kolorystykę postawisz i jakie mebl...
Marzec 12, 2024
Źródło www.in360.pl
Umywalka wisząca to kwintesencja nowoczesności i funkcjonalności, idealna do każdej łazienki. Je...
Marzec 11, 2024

Konkursy

In this competition, we invite architects, designers, and dreamers to imagine the future of art as influenced and created by artificial intelligence. The challenge is to conceptualize what an AI ar...
Marzec 11, 2024
Instytut Wzornictwa Przemysłowego prezentuje wyjątkowe wyzwanie dla młodych kreatywnych umysłów – konkurs Young Design 2024 pod hasłem „REsponsibility – ODPOWIEDZIALNOŚĆ – ZRÓWNOWAŻONE PROJEKTOWANIE”
Marzec 4, 2024