Mapa serwisu
Nie jesteś zalogowany
Zaloguj się
Zarejestruj się

Wnętrza

Muzeum Historii Żydów Polskich

Przestrzeń Ghetto 1 Religion odnosi się do trudnego tematu desakralizacji  śmierci w nieludzkich warunkach życia w getcie, opowiada o heroicznych  próbach ratowania resztek godności i człowieczeństwa. Przybliżone zostaną  również aspekty życia religijnego.

Przestrzeń Ghetto 1 Religion odnosi się do trudnego tematu desakralizacji śmierci w nieludzkich warunkach życia w getcie, opowiada o heroicznych próbach ratowania resztek godności i człowieczeństwa. Przybliżone zostaną również aspekty życia religijnego.

W kwietniu 2012 roku po raz pierwszy zaprezentowano kompletne wizualizacje ekspozycji głównej Muzeum Historii Żydów Polskich w Warszawie.

Wizja ekspozycji jest efektem współpracy zespołu Stowarzyszenia Żydowskiego Instytutu Historycznego pod przewodnictwem Barbary Kirshenblatt-Gimblett, projektantów brytyjskiej firmy Event Communications oraz pracowni Mirosława Nizio, która zaprojektowała m.in. ekspozycję Muzeum Powstania Warszawskiego i kompleks Muzeum Martyrologii Wsi Polskich w Michniowie.

Ekspozycja zajmie powierzchnię ponad czterech tysięcy metrów kwadratowych. Otwarcie Muzeum zaplanowane jest na drugą połowę 2013 roku.

Town Wall w Galerii 2. ściana przedstawia panoramy wybranych miast średniowiecznej Polski (Magdeburg, Poznań, Płock, Warszawa, Kraków), zawiera cytaty ze źródeł historycznych, opowiada o aspektach życia żydowskiej społeczności.

Wizualizacja przestrzeni ekspozycyjnej "The Royal Cake" w Galerii 5. ściana, opisująca trzech zaborców Polski - koncepcja wstępna

Idea projektu

Wiedza na temat obecności Żydów na ziemiach polskich jest oparta w głównej mierze na bogatym materiale źródłowym będącym punktem wyjścia do projektu plastycznego i instalacji audiowizualnych. Wystawa - oprócz niezwykle istotnego celu poznawczego - buduje dramaturgię za pomocą zróżnicowanego charakteru przestrzeni oraz ma wywoływać emocje i działać wielowymiarowo. - W projekt zaangażowany jest kilkunastoosobowy zespół grafików, architektów, ilustratorów. Nasze studio jest odpowiedzialne za projekt plastyczny oraz realizację. W maju powstaną pierwsze prototypy obiektów – powiedział Mirosław Nizio z Nizio Design International.

Niebieski las Ponarów i sąsiadujące z nim czarne, symboliczne drzewa Chełmna stanowią przejmującą scenerię przywołującą dramatyczne wydarzenia, które miały miejsce w okolicach tych właśnie miejscowości. Dokonane tam masowe morderstwa stanowiły preludium do mającej wkrótce nastąpić Zagłady.

O ekspozycji

Narracja wystawy osnuta jest wokół tysiąca lat obecności Żydów na ziemiach polskich. Opracowana jest w ujęciu chronologiczno-tematycznym wykorzystującym bogaty zbiór środków wystawienniczych. Wśród nich znalazły się elementy o charakterze scenograficznym, instalacje audiowizualne, elementy graficzne, pejzaż dźwiękowy, a także elementy infrastruktury chroniące kilkadziesiąt cennych obiektów oryginalnych, które również znajdą się na ekspozycji. – To będzie historia opowiedziana zupełnie inaczej niż w przypadku tradycyjnych muzeów. Najistotniejsze w tym przekazie jest ogólne wrażenie jakie wywoła synteza użytych środków wystawienniczych - mówiła Barbara Kirshenblatt-Gimblett, Dyrektor Programowy Wystawy Głównej.

Ścieżka zwiedzania zaczyna się w strefie zatytułowanej „Las”. Jest ona emocjonalnym przygotowaniem oglądającego do historycznej narracji pozostałych galerii. Za inspirację do instalacji abstrakcyjnych form drzew posłużyły bory – miejsca spotkań pierwszych wędrujących żydowskich kupców z mieszkańcami ówczesnej Polski. Galeria „Średniowieczna” to barwne przedstawienie narodzin międzykulturowych relacji. Opowieść zbudowano wokół kilku cennych eksponatów. Wzbogacona jest o architektoniczne formy nawiązujące do średniowiecza. Ściany zdobią opracowania ikonografii wykonane przez młodych polskich artystów oraz oryginalna typografia.

W galerii „Paradisus judaeorum” topograficzny model Krakowa i Kazimierza wspiera audiowizualna prezentacja i interaktywna płaszczyzna. Dominantą galerii „Miasteczko” jest wkomponowana replika dachu drewnianej synagogi wraz z polichromowanym sklepieniem. Galeria „Wyzwania nowoczesności” opowiada o długim i bogatym w nowe zjawiska wieku XIX. W trakcie dalszego zwiedzania widzowie napotkają przywołanie żydowskiej ulicy okresu międzywojennego, poznają dramat okresu wojny i historię powojenną. Znajdująca się w ostatniej galerii historycznej strefa wyjścia „Nowe Życie”, poprzez swoją minimalistyczną formę jest metaforycznym ujęciem niezapisanej karty. Tu kończy się opowieść i pojawia pytanie o ciąg dalszy.

Dodano: 16/04/2012
Powrót do kategorii: Wnętrza

Newsletter

facebook

Aktualności

MILICKI RYNEK JAKO BEZPIECZNE CENTRUM SPOŁECZNO-GOSPODARCZE

[30/10/2017]

Otwarty konkurs na opracowanie koncepcji zagospodarowania terenu przestrzeni publicznej. więcej

The Unbelievable Challenge 2017 is here

[30/10/2017]

The Unbelievable Challenge architectural ideas competition for architect and design students as well as young professionals in these fields. The Unbelievable Challenge introduced the Finnish Mr. Sa... więcej

Tanie okna dachowe

[14/12/2017]

Czy ktoś z Was może polecić firmę oferującą tanie okna dachowe? więcej

Re: Meble na wymiar -...

[14/12/2017]

Ja moge Wam polecić meble od firmy BiM http://www.biuroimeble.com.pl/ . Zamawiałam u nich meble kuchenne z kolekcji Verona. To meble doskonałej jakości w przystępnej cenie. więcej

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. Dowiedz się więcej tutaj. ×