ArchFilmFest
27, 28, 29.02 - Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia, ul. Jaskółcza 1 GDAŃSK
06, 07, 08.03 - Galeria Arsenał, Pałac Branickich, ul. Adama Mickiewicza 2 BIAŁYSTOK
13,14,15.03 - Miejski Ośrodek Kultury w Olsztynie, Spichlerz ul. Piastowska 13 OLSZTYN
1, 2, 3.04 - Ośrodek Brama Grodzka Teatr NN, ul. Grodzka 21
Bydgoszcz 8,9,10 maja, Instytut Architektury i Urbanistyki WSG, ul. Garbary 2 LUBLIN
Program - wiosna 2008
Dzień pierwszy
Temat wiodący: Star system - koniec czy kontynuacja.
Film: Building the Gherkin (Norman Foster) 89 minut. Temat dotyczy architektury rozumianej w sposób rynkowy jako zaspokajanie potrzeb klienta.
To dominujący dzisiaj na rynku pogląd rozumiejący architekta jako wykonawcę pewnego typu usług i sprzedającego tego typu usługi na rynku.
Symbolem takiego sposobu myślenia o architekturze są międzynarodowe gwiazdy architektury komercyjnej, które swój status wykorzystują także do zdobywania zleceń flirtując mniej lub bardziej subtelnie z mediami. Ten flirt przekłada się także często na bardzo spektakularne realizacje, których jednym z celów jest uzyskanie publicity oraz tworzenie tzw. ikoniczności. Ma to także bardzo duże znaczenie dla samej architektury. Takie promowanie nazwiska gwiazdy jest także w niezgodzie z podstawowym duchem architektury, jakim jest praca zespołowa.
To dyskusja o blaskach i cieniach gwiazdorstwa oraz o architekturze rozumianej komercyjnie. Film Budowanie ogórka jest poświęcony kulisom budowy słynnego biurowca firmy Swiss Re w centrum Londynu. Film został zrealizowany w charakterystycznym dla brytyjskich dokumentów stylu - ludzie i ich praca od kuchni. Główną postacią filmu jest brytyjski architekt Norman Foster - ikona współczesnej architektury komercyjnej. Projekcja będzie pretekstem do dyskusji na temat wpływu logiki mediów na architekturę, feudalnej strukturze wielkich biur architektonicznych, komercyjnym wymiarze architektury współczesnej i budowaniu współczesnych ikon architektonicznych. Dyskusja
Dzień drugi
Temat wiodący: Modernizm - trudne dziedzictwo.
Filmy: City of Dreams - 50 minut. A diary of an eccentric architect - Philip Johnson - 50 minut. Architektura inspirowana ideologią i kwestia utopijnych programów architektonicznych.Rozdźwięk pomiędzy modernizmem rozumianym jako program estetyczny, a modernizmem jako programem społecznym. Poza tym w filmach:o sposobach projektowania top - down jako dziedzictwa racjonalizmu, polskim problemie "wielkiej płyty" oraz o neomodernizmie jako programie estetycznym, nowych metodologiach urbanistycznych jak projektowanie procesowe czy partycypacja społeczna.
Film Miasto marzeń mówi o słynnym, afrykańskim mieście Asmara wybudowanym w latach 1935 - 1941 roku ubiegłego wieku na terenie Erytrei przez włoskich kolonizatorów. Asmara jest jedynym zespołem urbanistycznym na świecie, który został konsekwentnie zbudowany w stylu Art Deco, Novocento i modernizmu. Z tego powodu Asmara nazywana jest też Frozen City.
Film Dziennik ekscentrycznego architekta opowiada o Philipie Johnsonie - architekcie, który z jednej strony zaszczepił ruch modernistyczny na terenie Stanów Zjednoczonych, a z drugiej stworzył krytykowany styl międzynarodowy. Opowiada o człowieku, który z jednej strony był chodzącą historią architektury światowej, a z drugiej egocentrykiem dla którego architektura była przede wszystkim odskocznią do kariery. Film przedstawia także ideowe podstawy odejścia od modernizmu oraz motywy kierujące twórcami architektury rzeźbiarskiej. Dyskusja.
Dzień trzeci
Temat wiodący: Sztuka i architektura
Film: My Architect: A Son's Journey - Louis Kahn - 115 minut Architektura rozumiana jako wypowiedź artystyczna dokonywana w przestrzeni.
Przestrzeń jako medium i ograniczenia - komercyjne, prawne, społeczne i polityczne. Czy w Polsce progresywna architektura jest źle widziana... Film Mój architekt: podróż syna został wyprodukowany i wyreżyserowany przez syna słynnego, amerykańskiego architekta Louisa Kahna. Mówi o losie architekta, który chciał być artystą, a jednocześnie musiał zmagać się z trudną materią realizacji swoich koncepcji projektowych. Film pokazuje go jako człowieku całkowicie pochłoniętego realizacją swoich wizji oraz uwikłanego w skomplikowane decyzje życiowe.