Placu Przyjaciół Sopotu w Sopocie - wyróżnienie
Projekt otrzymał wyróżnienie w konkursie na koncepcję przestrzenno-architektoniczną elementów zagospodarowania Placu Przyjaciół Sopotu. Autorami projektu jest pracownia MOM Architects.
Wyróżnienie przyznano za interesującą koncepcję integracji zagospodarowania placu i interesującej kompozycji elementu pierwszego poprzez idee "pikseli" (moduł posadzki) wykorzystujących geometrię kwadratu i jego transformacji do różnych funkcji.
(...)W swoim projekcie autorzy postanowili skoncentrować się na tym, aby przy pomocy nowych elementów przywrócić częściowo dawną rekreacyjną - „zieloną” funkcję, nie ograniczając przy tym nowo uzyskanej wartości - otwartości.
Fragment opisu autorskiego
Podczas analizy i waloryzacji obecnej formy Placu Przyjaciół Sopotu dążyliśmy do zachowania możliwie dużej części znajdujących się na nim elementów. Postanowiliśmy usunąć wyłącznie te spośród nich, które ze względu na bardzo charakterystyczną i niemożliwą do przeinterpretowania formę i lokalizację, ograniczały możliwość wprowadzenia zmian niezbędnych do uporządkowania Placu i czytelnego określenia dominujących funkcji w najważniejszych jego fragmentach.
W koncepcji zachowaliśmy obecną posadzkę i wykorzystaliśmy ją jako inspirację dla zasady lokalizacji nowych elementów małej architektury. Znajdujące się na Placu platany uznaliśmy za gatunek odpowiednio dobrany do charakteru miejsca. Zaproponowaliśmy jednak zmianę lokalizacji nasadzeń, tak aby rytm drzew pomógł uczytelnić niejasny obrys i zaakcentować poszczególne strefy. Obecnie drzewa, zaaranżowane w kształcie trudnych do odczytania fal, tworzą na środku placu, wraz z zimozielonymi żywopłotami, nieczytelną formę, która tylko w teorii kieruje ludzi w stronę Molo. Wydaje nam się że efekt ten byłby trudny do osiągnięcia nawet w przypadku doprowadzenia do realizacji pomysłu z pierwotnej koncepcji, który zakładał stworzenie przejść pod koronami regularnie przyciętych drzew. Jednym z problemów trapiących Plac Przyjaciół Sopotu jest wzajemne „przekrzykiwanie się” zarówno znajdujących się na nim elementów jak i okolicznej architektury, podkreślone dodatkowo poprzez zlokalizowanie wokół Placu nadmiaru różnego rodzaju reklam. Uważamy że mała architektura powinna mieć formę, która przyciągnie uwagę nie jeszcze większą krzykliwością, lecz czystością i oszczędnością oraz wprowadzi nowy ład. W związku z tym sugerujemy przeniesienie znajdujących się obecnie na Placu elementów małej architektury, o zbyt historyzującej formie (ławki, lampy, kosze na śmieci itp.) do innej lokalizacji w mieście w której będą one bardziej pasowały charakterem.
Komunikacja
Podczas tworzenia koncepcji zagospodarowania placu szczególny nacisk położyliśmy na takie zakomponowanie jego elementów, aby podkreślić ciąg komunikacyjny pomiędzy traktem ul. Bohaterów Monte Cassino i Molem. Zależało nam na tym, aby efekt ten osiągnąć bez konieczności lokalizowania elementów wewnątrz Placu tak aby nie ograniczać przestrzeni w tej jego części. Staraliśmy się osiągnąć zamierzony efekt poprzez „odbudowanie” za pomocą modułów siedzisk i modułów zieleni dawnych skupisk zieleni parkowej. W ten sposób udało się ukształtować wewnętrzną część Placu tak, aby jego forma kierowała spacerowiczów z kończącej się na ścianie rampy zjazdowej Osi ul. Obrońców Monte Cassino na oś Mola. Dodatkowo podkreśliliśmy kierunek przejścia za pomocą opraw oświetleniowych montowanych w posadzce Placu.
Koncepcja
Obecne podziały posadzki stały się siatką na której lokalizowaliśmy „piksele” o określonych funkcjach (piksel - moduł kwadratu wyznaczony przez wzór posadzki o wymiarach 3,8x3,8m). Piksele zostały wpisane w istniejącą posadzkę w ten sposób, aby zachowane zostały szerokie przejścia pomiędzy nimi. Większość lokalizowanych na placu modułów jest ruchoma, a ich położenie może być dostosowywane do dominującej w danym momencie funkcji (wyjątkiem jest część modułów zielonych zlokalizowanych w miejscu obecnego obszaru zachowanej zieleni oraz moduły zielone w miejscach nowo proponowanej lokalizacji platanów). Dzięki takiemu rozwiązaniu możliwe jest optymalizowanie powierzchni placu pod kątem np. imprez takich jak koncerty czy jarmarki. Na wizualizacjach zaprezentowaliśmy jeden z możliwych układów modułów „na dzień powszedni”, w którym na Placu nie odbywają się żadne szczególne przedsięwzięcia, ponieważ właśnie w takiej formie Plac będzie wykorzystywany najczęściej.
(...)
Strefy
Plac został podzielony na strefy o zróżnicowanym charakterze odpowiadające różnym rodzajom spędzania czasu przez użytkowników.
STREFA KONSUMENCKA została zlokalizowana w przyziemiu budynku „Multikina” gdzie w parterze znajdują się lokale gastronomiczne oraz przed kawiarnią Milano w miejscu początku ulicy Bohaterów Monte Cassino. Dominują w niej moduły konsumenckie składające się niewysokich podestów na których umieszczono stoliki. Ważnym składowymi są także tak zwane Kredensy. Są to zadaszone pawilony, które pełnią funkcje gastronomiczne. Umieszczone wewnątrz drewniano-betonowe lady nawiązują do formy Fontanny. Każdy z Kredensów otoczony jest szklanym parawanem, którego ściany mogą się rozsuwać w sezonie letnim i zamykać w sezonie zimowym. W sąsiedztwie kredensów również zlokalizowano moduły konsumenckie.
STREFA RELAKSU służyć ma spotkaniom oraz odpoczynkowi w cieniu i wśród zieleni. Znajduje się na obszarze aktualnie niezagospodarowanego fragmentu zieleni. Przyjemny w lecie cień daje duże, zachowane z dawnego układu drzewo. Staraliśmy się także przełamać granitowy charakter posadzki wprowadzając w tym rejonie dużą ilość trawników, na których można spędzać czas. Bliskość fontanny jest dodatkowym atutem tego miejsca. Dodatkowo zaproponowaliśmy drugą strefę relaksu znajdującą się poza ścisłym obszarem opracowania we wschodniej części Placu, za podziemnym przejazdem.
STREFA SZTUKI to najsilniej oddziałująca część Placu. Znajduje się w niej Element 1 - fontanna. Bryła jest elementem budującym charakter, staje się jego integralnym elementem zarazem jednak tworząc w swoim wnętrzu zaciszne miejsce, wyabstrahowane od otaczającej je rzeczywistości. Daje to unikatowe przeżycie zetknięcia się z innym światem, przeniesienia się do pełnej wspomnień szkatułki wyścielonej żywą roślinną tkanką . Bliskość Państwowej Galerii Sztuki staje się dopełniającym faktorem.
STREFA WYDARZEŃ zlokalizowana wzdłuż budynku Algi to miejsce o najbardziej modyfikowalnym charakterze. Po zabiegach renowacyjnych i usunięciu wszystkich reklam, które w chwili obecnej zaśmiecają fasady Algi, obiekt może stać się doskonałym tłem dla różnego rodzaju imprez masowych. Przestrzeń ta nie blokuje komunikacji odbywającej się pomiędzy ulicą Bohaterów Monte Cassino i Molem a jej ekspozycja może stać się doskonałym atraktorem przyciągającym spacerujących ludzi. Strefa może stać się świątecznym jarmarkiem, miejscem letnich wydarzeń i koncertów, kinem na otwartym powietrzu, przestrzenią służącą warsztatom albo popularyzacji różnych sportów lub innych rodzajów hobby. Taras znajdujący się na pierwszym piętrze budynku Algi wzbogaci dodatkowo te wydarzenia dzięki możliwości obserwacji ich z innej perspektywy, z góry.
POWIERZCHNIE KONSUMENCKIE - niskie podesty oparte na module piksela wykonane z pobielanych desek na których znajdują się stoliki wybranych kawiarni lub kredensów. Brak ogrodzeń służy integracji z Placem i zachowaniu płynności przestrzeni. Meble ustawione na podestach powinny być dostosowane do rodzaju przynależącego im lokalu (restauracja, bar, kawiarnia, itp.) i zostać skonsultowane tak aby zachować spójną estetykę Placu.
SCENA - wydarzenia muzyczne zostały zlokalizowane strefie wydarzeń w południowej części placu. Scena znajdująca się na końcu osi najścia od strony ulicy Bohaterów Monte Cassino nie tylko jest dobrze widoczna i pozwala na pomieszczenie dużej ilości widowni ale także jest dodatkowym faktorem sprzyjającym uregulowaniu komunikacji na Placu (minimalizuje oddziaływanie podziemnego przejazdu samochodów). Według profesjonalnej opinii współpracujących z nami akustyków takie umiejscowienie sceny to optymalna lokalizacja. Powodowane jest to rozległością przestrzeni na przedpolu sceny oraz największą odległością do ścian i brakiem barier znajdujących się za sceną.
WIDOWNIA. Używając wszystkich modułów ławek znajdujących się na placu można ułożyć 9 rzędów widowni, każdy składający się z 8 elementów. Ich łączna długość wynosi 153m.
STRAGAN. Forma tymczasowych straganów nawiązuje do wewnętrznych lad Kredensów i formy Elementu 1. Drewniano-betonowy korpus posiada ażurowe przesłonięcia służące mocowaniu szyldów oraz prezentacji sprzedawanych towarów.
Fontanna wyrasta zgodnie z przyjętymi regułami podziału placu. Jednak ta ciężka bryła ujęta zostaje w ruchu i właśnie dzięki tej skręcającej dynamice staje się lekka i prawie nierealna . Betonowe ramy kontrastują ze strumieniem wody. On staje się bramą do nieznanego, wewnętrznego świata, widocznego we fragmentach przez szczeliny bryły. Świat ten składa się z sentymentalnych odwołań (zachowana rzeźba Janka Rybaka) zestawionych z żyjącą tkanką. Wewnętrzne schody porasta zielona kompozycja z mchów i traw przez którą przepływa woda bogata w odżywiające je minerały. Woda otacza element z zewnątrz wlewając się zarazem do środka, krąży w skorupie formy. Jest też bramą wpuszczającą do środka tych, którzy odważą się na podejście. Dzięki systemowi czujek ruchu przejście otwiera się w momencie wykrycia zbliżającej się osoby.
|
|
Źródło: MOM Architects (http://mom-architects.com)