Polska i Świat

Listopad 6, 2024

Rozbudowa kultowej rezydencji Sheats-Goldstein

Zdjęcie: Joe Fletcher Photography
Zdjęcie: Joe Fletcher Photography

Conner + Perry Architects z siedzibą w Los Angeles, architekci obecnie zajmujący się projektem rezydencji i posiadłości Sheats-Goldstein, zaprezentowali nowo ukończony etap budowy - Club James. Jest to budynek, pierwotnie zaplanowany przez znanego architekta z połowy ubiegłego wieku Johna Lautnera i właściciela posiadłości Jamesa Goldsteina. Jego rozwój i ukończenie dodatkowego obiektu rozrywkowego pokazuje pełną współpracę między Goldsteinem a trzema zespołami projektowymi, która trwa prawie pięćdziesiąt lat.

Club James: Nowo ukończony kompleks wyłania się z bujnego krajobrazu dżungli, a jego krystaliczne geometrie grają z otaczającą dziką roślinnością i jasnoniebieskim niebem południowej Kalifornii. Dach kortu tenisowego znajduje się na szczycie pochylonej szklanej obudowy biura, która unosi się nad dolnym tarasem i basenem. Zdjęcie: Joe Fletcher Photography

 

Historia rezydencji Sheats-Goldstein

Rezydencja Sheats-Goldstein - to jeden z najsłynniejszych domów w Los Angeles, z połowy ubiegłego wieku. Jest prawie tak kultowa jak sam znak Hollywood. Jest powszechnie uznana i szanowana w kręgach architektury i projektowania. Była niezliczoną ilość razy prezentowana w filmach, telewizji, modzie i teledyskach.

Rezydencja ma długą i złożoną historię budowy, która rozpoczęła się w 1962 roku.  Autorem projektu jest architekt John Lautner, który pracował przy projekcie najpierw z pierwszymi właścicielami - rodziną Sheats, a następnie z obecnym właścicielem Jamesem Goldsteine.

Słynna enklawa Beverly Hills była wielokrotnie rozbudowywana i ulepszana przez ostatnie siedem dekad we współpracy z trzema różnymi zespołami architektonicznymi. Kristopher Conner i James Perry z Conner + Perry Architects współpracowali z Goldsteinem nad projektem i nadzorowali kolejne dodatki od 2015 roku. Wcześniej duet ten pracował jako Project Architects z Duncanem Nicholsonem - uczniem i współpracownikiem Lautnera, który kontynuował pracę w posiadłości po śmierci Lautnera w 1994 roku.

Rezydencja Sheats-Goldstein: Widok oryginalnego przedsionka głównego wejścia do rezydencji zaprojektowanej przez Lautnera z ogrodem ze stawem koi z wodospadem i szklano-betonowym mostkiem dla pieszych. Cała procesja wejściowa i drugorzędne przestrzenie na głównym piętrze są pokryte nisko zawieszonym sufitem z czerwonego drewna, który kompresuje przestrzeń, nadając jej bardziej intymną skalę i podkreślając dramatyczne przejście do kultowej przestrzeni salonu. Zdjęcie: Joe Fletcher Photography
Rezydencja Sheats-Goldstein: Widok na otwierane, bezramowe okna narożne głównej sypialni z widokiem na Century City i nie tylko. Wbudowany betonowy i skórzany salon z obrotowymi wspornikami ze stali nierdzewnej i trójkątnymi szklanymi stolikami koktajlowymi, egzotyczne podłogi z drewna Bubinga, bezramowe szkło i odsłonięty beton były częścią ulepszeń oryginalnej rezydencji podjętych przez Lautnera i Goldsteina w latach 1979-1994. Zdjęcie: Joe Fletcher Photography
Rezydencja Sheats-Goldstein: Salon, centralny punkt domu, uwieczniony w filmie i ikona nowoczesnej architektury. Jest to jeden z najprawdziwszych wyrazów interpretacji filozofii organicznej przez Lautnera. Słynny betonowy trójkątny sufit kasetonowy z setkami małych okrągłych świetlików jest jednocześnie masywny i lekki. Bezramowa szklana ściana i ciągłość budynku z krajobrazem zaciera granice między przestrzenią wewnętrzną i zewnętrzną. Zdjęcie: Joe Fletcher Photography
Rezydencja Sheats-Goldstein: Widok z salonu na taras basenowy wyłożony betonem z wykończeniem żwirowym. Potężna, a jednocześnie lekka, kasetonowa konstrukcja dachu wisi nad głową, przerywana małymi świetlikami, które przepuszczają światło słoneczne. Zerowa krawędź basenu znajduje się równo z powierzchnią pokładu i była pierwszą tego typu w Stanach Zjednoczonych. Zdjęcie: Joe Fletcher Photography
Schody na dolny taras: Betonowe schody wspornikowe wiją się z poziomu tarasu w dół do bujnych ogrodów poniżej. W miarę jak architektura wkracza w krajobraz, staje się bardziej dynamiczna, reagując na topografię i dziką faunę. Kątowa poręcz ze stali nierdzewnej unosi się nad konstrukcją wspartą jedynie na bezramowych szklanych słupkach. Zdjęcie: Joe Fletcher Photography

Club James

Najnowsze dzieło na terenie posiadłości - Club James, znajduje się w sąsiedztwie oryginalnej rezydencji. Ze względu na intensywny charakter budowy wymagany dla planowanego kortu tenisowego na wzgórzu, zdecydowano, że biuro i nowa przestrzeń rozrywkowa powinny osobnym elementem.

Pierwotny projekt Lautnera wciąż można zobaczyć. Jednak obecny projekt Club James jest wynikiem współpracy najpierw Goldsteina z Nicholsonem, a następnie z Conner + Perry Architects. Budowa rozpoczęła się na początku 2000 roku, a wraz z kontynuacją projektu program był rozszerzony i ewoluował, obejmując przestrzeń rozrywkową, pokój VIP/bibliotekę, biura dla Goldsteina i jego asystentów, salę projekcyjną, taras zewnętrzny z jadalnią i zapleczem kuchennym oraz basen i spa. Najnowsza odsłona projektu obejmująca taras zewnętrzny, główne schody, toaletę, kuchnię i strefy grillowania, stoły jadalne, szatnię i basen, został ukończony w 2023 roku.

Najbardziej satysfakcjonującym aspektem tego projektu jest praca z klientem i mecenasem takim jak Jim, który cieszy się procesem tak samo jak rezultatem i ma wytrwałość w dążeniu do architektury, która przetrwa próbę czasu - zauważa James Perry.

To była ogromna odpowiedzialność i zaszczyt przejąć stery tego projektu i zostać włączonym do grona niesamowitych projektantów zaangażowanych w rozwój i rozbudowę nieruchomości na przestrzeni dziesięcioleci - dodaje Kristopher Conner. Zachowanie i poszanowanie geniuszu oryginalnej rezydencji przy jednoczesnym opracowywaniu projektów, które są z nią w dialogu, to delikatna równowaga. Postrzegamy naszą pracę jako ewolucję języka wizualnego ustanowionego przez Lautnera. DNA domu jest obecne, ale ekspresja jest dostosowana do środowiska i funkcji nowych przestrzeni.

Club James: unikalne oznakowanie wejścia ze stali nierdzewnej, zamontowane na eleganckim, formowanym z desek betonie. Zdjęcie: Joe Fletcher Photography
Club James: Widok z bujnie obsadzonej tropikalnej ścieżki ogrodowej poniżej, patrząc przez stalową rzeźbę Arc autorstwa Bernara Veneta, z powrotem na Club James, z unoszącym się betonowym basenem o długości 100 stóp, wspornikowymi schodami do klubu nocnego i poziomu biurowego oraz kortem tenisowym na dachu. Zdjęcie: Joe Fletcher Photography
Klub nocny Club James: Betonowe siedzenia z niestandardowymi tapicerowanymi poduszkami ze srebrnej skóry otaczają parkiet taneczny ze stali nierdzewnej. Wspornikowa kabina DJ-a w tle jest centrum sterowania najnowocześniejszymi systemami dźwiękowymi i oświetleniowymi, które nadają przestrzeni w pełni wciągające wrażenia klubu nocnego. Portret właściciela Jima Goldsteina w jego kultowym stroju, stworzony przez fotografa Mikaela Janssona, czuwa nad przestrzenią w pobliżu głównego wejścia. Zdjęcie: Joe Fletcher Photography
Klub nocny: Poniżej kortu znajduje się w pełni funkcjonalny prywatny klub nocny. Obiekt ten obejmuje w pełni betonowy i wykonany ze stali nierdzewnej bar, najnowocześniejsze systemy nagłośnienia i oświetlenia sterowane ze wspornikowej kabiny DJ-skiej ze stali nierdzewnej, parkiet taneczny ze stali nierdzewnej, ścianę z wyświetlaczem LED o długości 26 stóp oraz otwieraną szklaną fasadę otaczającą panoramiczny widok na miasto. Zdjęcie: Joe Fletcher Photography
Biuro Club James: Zza efektownego, wspornikowego biurka Jamesa Goldsteina, wykonanego z betonu i stali nierdzewnej, roztacza się panoramiczny widok na Los Angeles. Zdjęcie: Joe Fletcher Photography
Biuro Club James: Widok z wnętrza dynamicznej szklanej obudowy biura, patrząc na wschód wzdłuż fasady klubu nocnego w kierunku basenu na dolnym tarasie i bujnej roślinności otaczającej oryginalną rezydencję. Tutaj można zobaczyć, jak geometria i minimalne bezramowe szklane detale dają poczucie, że wnętrze wychodzi na otwartą przestrzeń. Zdjęcie: Joe Fletcher Photography
Schody na dolnym tarasie: widok z elewacji na betonowe schody wspornikowe na głównym tarasie rozrywkowym; z barem i częścią wypoczynkową za nimi, prowadzące do biura i klubu nocnego na drugim poziomie. Schody są doskonałym przykładem intensywnego procesu projektowania opartego na współpracy między architektami a właścicielem Jamesem Goldsteinem: po ukończeniu części wypoczynkowej Goldstein poprosił o przeprojektowanie schodów, aby w jak największym stopniu zachować widoki. W odpowiedzi Conner + Perry wsparli całą konstrukcję z jednego punktu i zgodnie z sugestią Goldsteina dodali trójkątny otwór w podłużnicy schodów, który nawiązuje do podobnych motywów znalezionych w oryginalnej rezydencji zaprojektowanej przez Lautnera. Zdjęcie: Joe Fletcher Photography
Basen bez krawędzi na dolnym tarasie: Żwirowy betonowy pokład staje się basenem, a uderzający szklany odłamek definiuje narożnik z widokiem na przelew basenu, ogrody i widoki na miasto i Ocean Spokojny. Zdjęcie: Joe Fletcher Photography
Biuro Club James: Spoglądając o świcie przez bezramową szklaną obudowę biura Goldsteina, dynamiczne kąty i minimalne niestandardowe wyposażenie tworzą krystaliczną formę, która wypycha się w przestrzeń nad tarasem i basenem. Krzesło „Tetra Chair” autorstwa Jude Chaaban i Aya Elmokadam. Zdjęcie: Joe Fletcher Photography

Prace konserwacyjne i restauratorskie w oryginalnej rezydencji Sheats-Goldstein

Oprócz kultywowania tych nowych i ciągle zmieniających się projektów, Conner + Perry Architects nadzorują również prace konserwacyjne i restauratorskie w oryginalnej rezydencji Sheats-Goldstein, a także naprawy i modernizacje instalacji James Turrell Skyspace „Above Horizon”.

Podobnie jak Duncan Nicholson przed nimi, projekty Connera i Perry'ego mają na celu uhonorowanie spuścizny architektonicznej Johna Lautnera i Goldsteina poprzez przestrzeganie zasad filozofii architektury organicznej, dostosowywanie podstawowych pomysłów do nowych funkcji, wymyślanie nowych szczegółów i form oraz tworzenie przestrzeni, które celebrują wolność ludzkiego ducha.

To, co odróżnia tę nieruchomość od wielu innych znaczących domów z połowy wieku w Los Angeles, to fakt, że nie jest to statyczne muzeum zamrożone w czasie ani prywatne miejsce odosobnienia - mówi James Perry. Jest pełen życia, z wycieczkami, sesjami zdjęciowymi i wydarzeniami, z których wszystkie wystawiają publiczność na to wyjątkowe dzieło sztuki; i jest żywy, ponieważ stale się rozwija i ulepsza, z rodowodem trzech pokoleń architektów oraz zespołem konsultantów i handlowców, którzy sprawiają, że wszystko to jest możliwe.

Muzeum Sztuki Hrabstwa Los Angeles

W niezwykłym akcie filantropii, Goldstein zapisał całą nieruchomość, a także swoje bogate kolekcje mody i sztuki, Muzeum Sztuki Hrabstwa Los Angeles (LACMA), zapewniając, że ten architektoniczny skarb i ostoja kultury zostaną zachowane, udostępnione publiczności i będą służyć jako inspiracja dla przyszłych pokoleń projektantów.

Praca Johna Lautnera jest radykalnym postępem w poszukiwaniu przez jego nauczyciela Franka Lloyda Wrighta unikalnego amerykańskiego języka architektonicznego; jest w jakiś sposób zarówno na czasie, jak i ponadczasowa, jest wyrazem bezgranicznego optymizmu i wolności, próbą ponownego połączenia nas z naturą poprzez przyjęcie postępu technologicznego z głębokim uznaniem dla ludzkiego rzemiosła - podsumowuje Conner. Rezydencja Sheats-Goldstein jest jednym z najlepszych przykładów tych dążeń, ponieważ Lautner otrzymał możliwość, czas i środki, aby udoskonalić dom przez lata współpracy z Goldsteinem. James i ja mieliśmy zaszczyt kontynuować pracę Lautnera i Goldsteina, jednocześnie wnosząc własny, unikalny wkład w dziedzictwo nieruchomości.

Detal schodów na dolny taras: Poręcz ze stali nierdzewnej wydaje się delikatnie unosić w powietrzu, wspierana jedynie przez bezramowe szklane poręcze. Charakterystyczny dla projektu beton formowany z desek stanowi istotne, ale wyrafinowane tło dla ich dramatycznej, kanciastej geometrii. Zdjęcie: Joe Fletcher Photography
Klub nocny Club James: Betonowe wejście do klubu James od strony głównych schodów wejściowych. Tutaj można zobaczyć grę światła i cienia ze złożoną geometrią oraz wszechstronność i subtelność, jaką różne obróbki powierzchni betonowych wnoszą do przestrzeni. Zdjęcie: Joe Fletcher Photography
Bar w klubie nocnym: Jedyny w swoim rodzaju betonowy bar klubu wystaje dramatycznie na jednym końcu, wskazując w kierunku ukrytego wejścia do pokoju VIP / biblioteki i toalet. Na tym zdjęciu można zobaczyć różne sposoby obróbki każdej betonowej powierzchni. Podłogi mają wykończenie żwirowe, pasujące do powierzchni spacerowych w całym obiekcie, zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz. Ściany i powierzchnie pionowe są uformowane z desek o szerokości 1-1 / 2 ”, co jest subtelną odmianą szerszej deski używanej oszczędniej w oryginalnej rezydencji. Blat jest polerowany i woskowany, podobnie jak wszystkie inne poziome powierzchnie użytkowe i siedziska. Sufity są formowane z desek, ale zostały wypiaskowane, aby zapewnić subtelniejszą teksturę i odsłonić więcej kruszywa. Zdjęcie: Joe Fletcher Photography
Biura: Biuro Goldsteina znajduje się w południowo-zachodnim rogu budynku i posiada unikalną, bezramową szklaną obudowę, która zwiększa dramatyzm przestrzeni wychodzącej na zewnątrz. Niestandardowe, wspornikowe betonowe biurko dominuje w pomieszczeniu, zapewniając spektakularne miejsce, z którego można patrzeć na miasto. Niestandardowe półki ze stali nierdzewnej oraz wbudowane betonowe i skórzane szafki mieszczą pamiątki z koszykówki i zdjęcia Goldsteina z różnymi sławnymi przyjaciółmi. Z tyłu (poza kadrem, po prawej) znajdują się biura asystentów Goldsteina, wyposażone w szklane okna dachowe i niestandardowe wbudowane betonowe i skórzane meble biurowe. Zdjęcie: Joe Fletcher Photography
Salon na dolnym tarasie: Wbudowane betonowe siedziska z niestandardowymi tapicerowanymi poduszkami owijającymi się wokół wspornikowego betonowego stołu. Kompozycja jest symbolem podejścia projektowego firmy, dostosowując język wizualny ustalony w projekcie do nowych funkcji i kontekstów, nadal zacierając granicę między architekturą a meblami. Zdjęcie: Joe Fletcher Photography
Formalna jadalnia na dolnym tarasie: Poniżej klubu i biur znajduje się taras rozrywkowy na świeżym powietrzu, na którym znajduje się wiele jadalni, każda z betonowymi stołami. Stół w formalnej jadalni jest cudem inżynierii, a jego smukły profil wspornikowy ma około 11 stóp w obu kierunkach od pojedynczego zwężającego się środkowego wspornika. Zdjęcie: Joe Fletcher Photography
Toaleta na dolnym tarasie: Woda spływa kaskadami z wykonanego na zamówienie wspornikowego kranu ze stali nierdzewnej do całkowicie szklanego zlewu, gdy jest przenoszona po wewnętrznej krawędzi szklanej poręczy do odpływu w betonowej płycie wykończonej kamykami poniżej. Zlew jest hołdem dla szklanej umywalki zaprojektowanej przez Lautnera w głównej łazience oryginalnej rezydencji, zapewniając niezakłócony widok na bujny tropikalny krajobraz poza nią. Zdjęcie: Joe Fletcher Photography
Dolny taras: Nowo ukończony najniższy poziom Club James. Na pierwszym planie nowy basen odbija górne poziomy biura i kortu tenisowego powyżej w malejącym wieczornym słońcu. Na zewnętrznym tarasie rozrywkowym znajduje się wiele jadalni ze wspornikowymi betonowymi stołami, częścią wypoczynkową, pełnym barem i w pełni funkcjonalną kuchnią cateringową z niestandardowym betonowym grillem ze stali nierdzewnej. Graniczący z tarasem na południowej krawędzi znajduje się basen z krawędzią nieskończoności o długości 100 stóp. Na wspornikowym zachodnim krańcu basenu znajduje się trójkątne spa oddzielone od basenu prawie niewidoczną akrylową ścianą. Obok spa znajduje się palenisko i wspornikowa betonowa ławka. Dodano również toaletę z zewnętrzną szklaną umywalką i przebieralnię. Zdjęcie: Joe Fletcher Photography
Detal biura Club James: Ten całkowicie szklany detal jest modyfikacją uchwytów drzwi w oryginalnej rezydencji zaprojektowanej przez Lautnera, ilustrując powiązania nowego projektu z sąsiednim domem. Jest to doskonały przykład tego, jak holistyczne podejście filozofii organicznej przenika cały projekt w każdej skali, a materiały są wyrażane w ich najczystszych formach. Zdjęcie: Joe Fletcher Photography
'Above Horizon' Turrell Skyspace: Okulus i okno Skyspace są otwarte w ciągu dnia, otaczając wspaniałe lazurowe niebo. Pierwotnie dzieło sztuki Goldsteina miało być efektem współpracy Jamesa Turrella i Johna Lautnera, jednak Lautner zmarł, zanim proces projektowania mógł się na dobre rozpocząć. Instalacja została ukończona w 2004 roku pod kierunkiem architekta Duncana Nicholsona. Ostatnio studio Turrella w porozumieniu z Conner + Perry zmodernizowało oświetlenie i programowanie. Zdjęcie: Joe Fletcher Photography

Linia czasu Sheats-Goldstein Estate Design

1962 - 1963, JOHN LAUTNER: Paul i Helen Sheats zlecają i kończą budowę oryginalnej rezydencji Sheats z Johnem Lautnerem dla swojej 5-osobowej rodziny.

1972: James Goldstein kupuje nieruchomość.

1979 - 1994, JOHN LAUTNER: Goldstein zatrudnia Lautnera, aby ponownie odwiedził dom i rozpoczął serię renowacji, które określiliby jako „udoskonalanie” domu; aby dostosować konstrukcję do oryginalnej wizji architektury Lautnera i współpracować nad nowymi ulepszeniami z Goldsteinem.

1994 - 2015, DUNCAN NICHOLSON: Współpracownik Johna Lautnera, Duncan Nicholson, tworzy Nicholson Architects i nadal rozwija projekty we współpracy z Jamesem Goldsteinem, nadzorując ukończenie części projektu obejmującej klub nocny, biura i kort tenisowy, a także ukończenie podniebnej przestrzeni Jamesa Turrella „Above Horizon”.

2015 And Beyond, CONNER + PERRY ARCHITECTS: Architekci Kristopher Conner i James Perry, którzy pracowali nad nieruchomością Goldstein pod kierownictwem Nicholsona od 2007 roku, założyli swoją firmę o tej samej nazwie Conner + Perry Architects i przejęli stery jako architekci nieruchomości. Przyszłe prace firmy obejmą kolejne fazy rozwoju posiadłości, w tym teatr i pensjonat. W 2016 roku James Goldstein zapisał całą posiadłość, a także swoje bogate kolekcje mody i sztuki, Muzeum Sztuki Hrabstwa Los Angeles (LACMA).

Karta techniczna projektu

  • Klient/właściciel domu: James F. Goldstein
  • Architekt (obecny): Conner + Perry Architects
  • Architekt (w przeszłości): Nicholson Architects
  • Architekt (pierwotny): Lautner Associates
  • Inżynier budowlany: Andrew Nasser, Omnispan Corporation
  • Inżynier budowlany: CRC Enterprises
  • Inżynier ds. gleby: Robertson Geological Inc
  • Geolog: Irvine Geotechnical Inc
  • Inżynier mechanik: The Sullivan Partnership Inc
  • Inżynier krajobrazu: Eric Nagelmann
  • Projektant oświetlenia: SJ Lighting
  • Konsultant ds. dźwięku: Sound Investment AV
  • Generalny wykonawca (obecny): Empire Group Fine Construction Inc
  • Generalny wykonawca (poprzedni): Ostermann Construction
  • Producent elementów metalowych: Breakform Design
  • Wykonawca szkła: Giroux Glass Inc
  • Wykonawca kortów tenisowych: Zaino Tennis Courts Inc
  • Elektryk: Erik Rettedal
  • Tapicer: Gina Berschneider, Inc
  • Zdjęcia: Joe Fletcher

 

Dodatkowe szczegóły projektu

  • Liczba pięter: 4
  • Powierzchnia działki: 2,22 akra
  • Powierzchnia: 7,125 stóp kwadratowych; 4,389 stóp kwadratowych patio i tarasów

Tagi: Sheats-Goldstein John Lautner rozbudowa rezydencja architektura USA architekt

Domy jednorodzinne

Loop House, Mobius Architekci, Przemek Olczyk, fot. Paweł Ulatowski
Dom Loop, najnowszy projekt pracowni Mobius, to nie tylko doskonały przykład współczesnej archite...
Październik 3, 2024
Ponad 1000-metrowa działka, na której zaprojektowaliśmy dom "Light House," znajduje się w dobrze...
Wrzesień 18, 2024

Wasze realizacje

Cellaio to bardzo wytrzymałe na obciążenia (ok. 100 kg/mb) półki na książki. Tworzone zawsze na...
Listopad 10, 2024
wnętrza apteki Fantazja w Krakowie - punkty obsługi klienta
Nowoczesna apteka zaprojektowana z myślą o maksymalnej efektywności i wygodzie zarówno dla farmac...
Październik 2, 2024

Materiały budowlane

Kominki elektryczne stanowią doskonałą alternatywę dla tradycyjnych modeli. Nie emitują spalin,...
Grudzień 19, 2024
Kominki elektryczne stanowią doskonałą alternatywę dla tradycyjnych modeli. Nie emitują spalin,...
Grudzień 19, 2024

Konkursy

The LE CORBUSIER Architecture Prize aims to recognise architecture and design firms that are actively working towards a more sustainable built environment, wherever they are based and whatever the...
Grudzień 16, 2024
Harvard GSD’s Wheelwright Prize is an international competition for early-career architects. Winners receive a $100,000 (USD) fellowship to foster intensive, innovative architectural research that...
Grudzień 12, 2024