Aktualności

Marzec 12, 2012

RZUT Poziomy – forma a technologia

Michał Piasecki, fot.: Centrum Architektury i Wzornictwa w Łodzi
Michał Piasecki, fot.: Centrum Architektury i Wzornictwa w Łodzi

Za sprawą Michała Piaseckiego temat projektowania parametrycznego i generatywnego zdominował środowy wieczór 22 lutego 2-12 roku. W łódzkich Owocach i Warzywach swoim wykładem „Forma a technologia” zainaugurował on cykl spotkań pod nazwą RZUT Poziomy organizowanych przez Centrum Architektury i Wzornictwa w Łodzi i klubokawiarnię.

Temat przewodni spotkania - projektowanie parametryczne i generatywne

Spotkanie w głównej mierze poświęcone było prezentacji najnowszych tendencji w projektowaniu. Była więc mowa o parametryzacji, projektowaniu performatywnym, mass customization, modularnej personalizacji czy produkcji w chmurze. Drugą część spotkania Michał poświęcił na przedstawienie swoich realizacji w zakresie konsultingu związanej z komputerowym wspomaganiem projektowania i tworzeniem niestandardowego oprogramowania, skryptów i modeli parametrycznych umożliwiających generowanie i optymalizację złożonych form. Na ich przykładach omówił przedstawione wcześniej trendy. Wspomniał o współpracy z biurem 137kilo przy projekcie wystawy z okazji 50-lecia współpracy Andrzeja Heidricha z Narodowym Bankiem Polskim, kolaboracji z Super Super przy tworzeniu mebli z Festiwalu Przemiany czy wspólnym przedsięwzięciu z WWAA jakim był Polski Pawilon na targi telekomunikacyjne ITU 2011 w Genewie.

Zapraszamy do przeczytania wywiadu z bohaterem RZUTU Poziomego, jako uzupełnienia spotkania.

1. Jak komputerowe wspomaganie projektowania jest w stanie zoptymalizować proces produkcji i wpłynąć na rozwój przedsiębiorczości?

Komputerowe wspomaganie projektowania może sporo ułatwić. Zamiast pojedynczej formy tworzy się tu spektrum form a potem wybiera z tego spektrum taką formę która jest najlepsza. To spektrum może zawierać tysiące a nawet setki tysięcy form. Dobrze jest więc mieć jakieś policzalne kryteria według których można zrobić wstępną selekcję. Może to być np: budżet. Jeśli forma jest np: cięta laserowo można łatwo policzyć jej koszt dodając długość linii cięcia (producent liczy zwykle za metr bieżący) oraz ilość metrów kwadratowych materiału. Na tej zasadzie można podejść do obiektu w każdej skali: od małego wydruku 3d po wielki wysokościowiec gdzie zliczamy np: metry powierzchni i elementy elewacji. Ale można też w ogóle nie optymalizować i użyć tego narzędzia do generowania form kierując się wyłącznie estetyką czy znaczeniem.

2. Która z omawianych przez Ciebie tendencji w projektowaniu jest obecnie najsilniejsza?

Najpowszechniejsza wydaje mi się na dzień dzisiejszy "parametryzacja". Tzn. coraz więcej pracowni projektowych, włączając bardzo znane jak Foster and Partners, korzysta na co dzień z algorytmów tworzonych specjalnie na potrzeby indywidualnych projektów. To jest jednak tendencja mająca znaczenie dla projektantów, bo zmienia ich warsztat, ale dla użytkowników pozostaje niewidoczna. Dlatego myślę, że w najbliższych latach na pierwszy plan wysunie się mass customization, czyli dostosowywanie form przedmiotów do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz produkcja w chmurze. Drukarki 3d i inne technologie cyfrowego wspomagania wytwarzania będą coraz bardziej popularne i niebawem w centrach miast powstaną miejsca gdzie będzie można drukować obiekty tak jak dziś można drukować ulotki czy wizytówki.

3. Nawiązując do tytułu spotkania: jak technologia może wpłynąć na formę projektowanych obiektów?

Przede wszystkim umożliwia stworzenie form, które nie są osiągalne za pomocą żadnego innego narzędzia. Chodzi o bardzo złożone obiekty. Nie jest natomiast tak, że modelowanie parametryczne oznacza tworzenie blobów. To narzędzie w żaden sposób nie determinuje rodzaju czy cech form, które powstają z jego użyciem. Problem pojawia się tylko wtedy gdy ktoś nie panuje nad narzędziem do końca. W internecie można zobaczyć bardzo wiele form podobnych do siebie, ale to wynika z powierzchownej znajomości modelerów parametrycznych.

4. Projektowanie parametryczne to temat stosunkowo świeży w Polsce. Jak oceniasz tempo i perspektyw implementowania tej technologii w Polsce? Jaka jest otwartość na start-upowe eksperymenty z tymi nowymi modelami działania ?

Myślę, że świadomość tego tematu rośnie i z czasem będzie postrzegany jako jedno z wielu narzędzi dostępnym projektantom. Zastosowanie modelowania parametrycznego będzie po prostu jedną z opcji podejścia do projektu. Zaczynałem swoją działalność w 2009 roku i wówczas niewiele osób korzystało jeszcze z tych technologii. Dziś jest inaczej, a świadomość staje się coraz szersza także dzięki wydarzeniom jak Rzut Poziomy (dzięki za zaproszenie!).

5. Jesteś w nieustannym ruchu.: Bauhaus w Weimarze , Meed w Budapeszcie i cała seria wykładów i szkoleń w międzyczasie. Jakie wyzwania przed Tobą w najbliższym czasie?

Kończę właśnie instalację która zostanie zaprezentowana w Bunkrze Sztuki w Krakowie 8 marca. Pracuję również dla WWAA nad projektem wnętrza prywatnej galerii w Warszawie oraz Plus8 Architekci przy architekturze w większej skali. Pomagam optymalizować rozmiary paneli na elewacji. Duże nadzieje wiąże też z nowym, długofalowym projektem nad którym pracuję razem z Klikam.pl i Super Super. Wspólnie założyliśmy CSTM, start-up, który będzie się specjalizował w tworzeniu narzędzi do masowej personalizacji produktów. Być może zaprezentujemy nasz pierwszy prototyp na kwietniowych targach w Mediolanie.

Słów kilka o spotkaniu w Łodzi

Cieszymy się z wysokiej frekwencji podczas spotkania. Choć jego temat mógłby wydawać się z początku bardzo specjalistyczny a przez to i trudny w odbiorze, to dzięki rzeczowej narracji Michała stał się bardziej zrozumiały i interesujący. Cyfrowe technologie pozwalają generować złożone projekty i zarządzać nimi w efektywny sposób. Nic więc dziwnego, że technika ta znajduje coraz szersze zastosowanie i powoli staje się nieodłącznym elementem procesu tworzenia zarówno w architekturze wielkich powierzchni i designie mniejszych obiektów.

Duże zainteresowanie projektem utwierdza nas tylko w przekonaniu jak wysokie jest zapotrzebowanie na wiedzę i rozmowę o architekturze i designie. Zamierzamy więc o nich nadal rozmawiać, poddawać analizie i konfrontować spojrzenia. Następne spotkanie już 15 marca. Jego bohaterem będzie Jan Sukiennik, który opowie o blaskach i cieniach pracy architekta.

Tagi: projektowanie architektura architekci

Konkursy

In this competition, we invite architects, designers, and dreamers to imagine the future of art as influenced and created by artificial intelligence. The challenge is to conceptualize what an AI ar...
Marzec 11, 2024
Instytut Wzornictwa Przemysłowego prezentuje wyjątkowe wyzwanie dla młodych kreatywnych umysłów – konkurs Young Design 2024 pod hasłem „REsponsibility – ODPOWIEDZIALNOŚĆ – ZRÓWNOWAŻONE PROJEKTOWANIE”
Marzec 4, 2024

Wasze projekty

Inwestorzy projektu Trzy Szczyty mieli założenie, chcieli dom katalogowy. Po kilku spotkaniach ud...
Marzec 13, 2024
Konkurs realizacyjny na opracowanie koncepcji architektoniczno-rzeźbiarskiej pomnika – praca fina...
Marzec 6, 2024

Wasze realizacje

Mieszkanie w Krakowie zostało zaaranżowane z myślą o właścicielu – miłośniku science fiction. Ins...
Luty 21, 2024
Dom jednorodzinny pod Krakowem. Inspiracje do projektu zaczerpnięte z różnych dziedzin sztuki- mu...
Styczeń 24, 2024

Wydarzenia

Podczas Kongresu będą omawiane aktualne trendy inwestycyjne w odniesieniu do europejskiej strateg...
Luty 5, 2024
Śląska Okręgowa Izba Architektów RP zaprasza na pierwsze Forum Młodej Architektury – Forma 2024....
Styczeń 31, 2024