Polska i Świat

Sierpień 4, 2014

Muzeum Sztuki Nowoczesnej i Teatr TR w Warszawie

Muzeum Sztuki Nowoczesnej i Teatr TR w Warszawie - koncepcja architektoniczna pracowni Thomas Phifer and Partners
Muzeum Sztuki Nowoczesnej i Teatr TR w Warszawie - koncepcja architektoniczna pracowni Thomas Phifer and Partners

Pracownia Architektoniczna Thomas Phifer and Partners z Nowego Jorku zaprojektuje zespół budynków Muzeum Sztuki Nowoczesnej i Teatru TR w Warszawie.

Procedurę wyłonienia architekta prowadziło Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, we współpracy z teatrem TR Warszawa. Jej wynik ogłoszony został 31 lipca 2014.

Zobacz także: Thomas Phifer and Partners – wybrane projekty

Koncepcja architektoniczna

Kompleks stanowić będą osobne budynki, częściowo połączone w podziemiu. Gmach Muzeum (ok. 15.000 m.kw.) zajmie wschodnią stronę działki, wzdłuż ulicy Marszałkowskiej, zaś gmach Teatru (ok. 10.000 m.kw) stanie po stronie zachodniej, w sąsiedztwie prawego skrzydła Pałacu Kultury. Obie bryły zostaną zintegrowane zadaszonym placem miejskim komunikującym ze sobą nie tylko oba budynki ale również Park Świętokrzyski, stację metra Świętokrzyska, plac Defilad i Pałac Kultury.

Rzut budynków i otoczenia – placu Defilad i Parku Świętokrzyskiego (z cyrkulacją osób) według projektu pracowni Thomas Phifer and Partners

Koncepcja zespołu budynków mieszczących Muzeum i Teatr, powstawała zgodnie z hasłem A building that reveals all it has (Budynek, który pokazuje wszystko, co ma). Jego odzwierciedleniem jest architektura transparentna, która ma wspomagać działalność obu instytucji, skupiających się na przedstawianiu szerokiej publiczności sztuk wizualnych i performatywnych.

Zgodnie z powyższym hasłem, niektóre sale prób po stronie Teatru oraz część magazynów i przestrzeni zaplecza Muzeum będą w całości przeszklone a tym samym otwarte na przechodniów placu, parku, i osób obecnych na wyższych kondygnacjach budynku. Dużą wagę przywiązano również do roli naturalnego światła, które jest niezwykle ważne dla funkcji wystawienniczych Muzeum. Ponadto, w gmachu Teatru TR Warszawa jedna ze scen zostania otwarta na Plac Defilad, co umożliwi organizację wydarzeń wewnątrz, jak i na zewnątrz budynku. Tym samym otoczenie zewnętrze będzie mogło stawać się scenografią lub widownią dla wydarzeń dziejących się w środku.

Z kolei wielofunkcyjna przestrzeń placu ma być miejscem realizacji projektów sztuki publicznej, organizacji koncertów i przedstawień plenerowych, ale przede wszystkim miejscem społecznych interakcji.

W ramach projektu zaproponowana zostanie również ogólna koncepcja placu Defilad oraz parku, przylegającego do kompleksu muzealno-teatralnego, stworzenie której poprzedzone zostanie konsultacjami społecznymi odnośnie możliwości wykorzystania przestrzeni wokół budynków.

Widok wewnętrznego placu, łączącego Muzeum i Teatr oraz Plac Defilad z Parkiem Świętokrzyskim według projektu pracowni Thomas Phifer and Partners
Widok galerii Muzeum od strony ulicy Marszałkowskiej według projektu pracowni Thomas Phifer and Partners
Widok jednej ze sceny Teatru TR Warszawa, otwartej na plac według projektu pracowni Thomas Phifer and Partners

Procedura wyboru architekta

Muzeum i Teatr przygotowały na potrzeby architektów szczegółowy dokument będący jednocześnie manifestem misji Muzeum i Teatru oraz listą potrzeb i oczekiwań. W wyniku dwuetapowej procedury ofertę złożyło 12 pracowni architektonicznych. Przygotowanie tych ofert poprzedzone było serią spotkań konsultacyjnych i negocjacyjnych przedstawicieli Muzeum, Teatru z architektami, starającymi się o zamówienie. Komisja oceniająca oferty, przyznając punkty, kierowała się listą kryteriów, wśród których szczególne znaczenie miało zrozumienie urbanistycznego kontekstu obu budynków i wykazanie przez architektów, że proponowana koncepcja pozwoli ożywić ten fragment centrum Warszawy, związać funkcje obu instytucji z życiem warszawiaków i przyjezdnych, otworzyć sztukę na miasto, a miasto na sztukę.

Realizacja inwestycji rozpocznie się we wrześniu 2014 roku. Cały kompleks ma zostać otwarty w 2019 roku. Drogę do realizacji inwestycji otworzyło również rozwiązanie problemów formalnych, w tym, przede wszystkim to, że 4 lipca 2014 Muzeum i Teatr stały się właścicielami gruntu pod przyszłą budowę. Ponadto, Teatr uzyskał finansowanie budowy z budżetu stolicy, a Muzeum gwarancje konieczne do zaciągnięcia kredytu inwestycyjnego. Proces projektowania i realizacji będzie prowadzony wspólnie przez Muzeum i Teatr do momentu zakończenia projektu wykonawczego. Następnie każda instytucja będzie prowadziła i finansowała proces inwestycyjny oddzielnie. Koszt projektu i budowy części muzealnej (bez wyposażenia) to 270 mln zł, natomiast koszt budowy Teatru, również bez wyposażenia, to 125 mln zł.

Tagi: teatr muzeum

Komentarze

Naród chce szaleństwa!

Dodano: Wtorek, 14 Kwiecień 2015, 09:35, Autor: Paweł Z.

Nasze miasto potrzebuje budynków-symboli na miarę muzeum Guggenhaima w NY czy Bilbao,Kunsthaus (Graz), Montreal Biosphere, Kansas City Public Library, National centre for the performing arts (Pekin). Najbardziej do szaleństwa architektonicznego pretenduje muzeum sztuki współczesnej. Obawiam się, że ten zespół projektantów (po zapoznaniu się z ich twórczością)zafunduje nam szary, betonowy, prostokąt. Może będzie bardzo funkcjonalny, ale zmarnowana zostanie szansa na stworzenie nowej ikony miasta. Szkoda

Domy jednorodzinne

Loop House, Mobius Architekci, Przemek Olczyk, fot. Paweł Ulatowski
Dom Loop, najnowszy projekt pracowni Mobius, to nie tylko doskonały przykład współczesnej archite...
Październik 3, 2024
Ponad 1000-metrowa działka, na której zaprojektowaliśmy dom "Light House," znajduje się w dobrze...
Wrzesień 18, 2024

Wasze realizacje

Cellaio to bardzo wytrzymałe na obciążenia (ok. 100 kg/mb) półki na książki. Tworzone zawsze na...
Listopad 10, 2024
wnętrza apteki Fantazja w Krakowie - punkty obsługi klienta
Nowoczesna apteka zaprojektowana z myślą o maksymalnej efektywności i wygodzie zarówno dla farmac...
Październik 2, 2024

Materiały budowlane

Źródło: Envato Elements
Remont łazienki to szansa na odświeżenie jej stylu i wprowadzenie nowych trendów. Wybór ceramiki...
Wrzesień 30, 2024
Podnośniki koszowe pozwalają na wygodne i bezpieczne wykonywanie prac na dużych wysokościach – b...
Wrzesień 11, 2024

Konkursy

Countless transformative research projects remain buried in papers, drawings, and blueprints, hidden from the public eye. These groundbreaking ideas deserve a global platform, where they can inspir...
Listopad 12, 2024
The subject of this competition is to design the remaining school buildings in harmony with local customs, climate, and building education and construction regulations.
Listopad 7, 2024