Berliński tymczasowy pawilon wystawowy w październiku 2008; prawa autorskie: Berliński tymczasowy pawilon wystawowy; architekt: Krischanitz ZT GmbH; zdjecie: Lukas Roth

Polska i Świat

Marzec 23, 2009

Temporäre Kunsthalle

Od 30 października 2008 r. spacer po berlińskim Placu Zamkowym (Schlossplatz) możemy połączyć ze zwiedzeniem wystaw w berlińskim tymczasowym pawilonie wystawowym – tzw. temporäre Kunsthalle.

Ujecie z zewnatrz, berlinski tymczasowy pawilon wystawowy. Zdjecie: Uwe Spoering; prawa autorskie: Dornbracht

Projekt i realizacja
Konstrukcja mierzy 56 metrów długości, 20 metrów szerokości i 11 metrów wysokości. Jej autorem jest architekt Adolfa Krischanitza.
Z zewnątrz pawilon funkcjonuje jako kolorystyczna plama kształtująca przestrzeń miasta: niebieski kolor obecnej wersji fasady zaprojektowanej przez Gerwalda Rockenschauba jaśnieje na odległość kilku kilometrów aż po Alexanderplatz. O tyleż większe jest zaskoczenie, kiedy znajdziemy się we wnętrzu pawilonu. W kontraście tym uwidacznia się architektoniczny zamysł. Dychotomia tego co wewnątrz i na zewnątrz realizuje się w dialogu pomiędzy minimalizmem a luksusem; „esencją” tego architektonicznego rozwiązania jest napięcie pomiędzy prostym rozwiązaniem a perfekcyjnym wzornictwem.

Ujecie z zewnatrz, berlinski tymczasowy pawilon wystawowy. Zdjecie: Uwe Spoering; prawa autorskie: Dornbracht

Zamysł architekta
Adolf Krischanitz uchodzi za architekta, dla którego abstrakcja i zmysłowość nie stanowią sprzeczności. Z jednej strony należało mieć na uwadze spontaniczność przedsięwzięcia, dotrzymać terminu i zmieścić się w ograniczonym budżecie – pawilon miał mieć konstrukcję umożliwiającą jego szybki montaż i demontaż. Krischanitz zdecydował się na konstrukcję z gotowych elementów drewnianych, wypełnionych od wewnątrz wełną mineralną, zaś z zewnątrz usztywnioną płytami cementowymi z domieszką włókien, tak że obiekt mógł powstać w stanie surowym w ciągu zaledwie trzech tygodni. Z drugiej zaś strony trzeba było uwzględnić znaczenie miejsca i sprostać wymogom sztuki – a zatem luksus, gdy idzie o proporcje i rozwiązania formalne. Podwójna symetria osiowa oraz proporcje 2:3 dla powierzchni wystawowej i 1:2 w stosunku wysokości do szerokości nawiązują do architektonicznego kanonu. Z dużą dbałością o szczegół zaprojektował Krischanitz również konstrukcję nośną, różnicując szerokość ułożonych diagonalnie elementów dźwigara kratowego w zależności od ich obciążenia (rozciągającego lub ściskającego). Znamię luksusu nosi przede wszystkim wyposażenie wnętrz oraz wzornictwo: wysokiej jakości odrzwia, ramy okienne, wykonana na zamówienie glazura w kawiarni oraz armatura marki Dornbracht w pomieszczeniach sanitarnych.

Berliński tymczasowy pawilon wystawowy, Restauracja, prawa autorskie: Berliński tymczasowy pawilon wystawowy; architekt: Krischanitz ZT GmbH; zdjecie: Lukas Roth

Berliński tymczasowy pawilon wystawowy, pomieszczenie wystawowe, ujecie fragmentaryczne, prawa autorskie: Berliński tymczasowy pawilon wystawowy; architekt: Krischanitz ZT GmbH; zdjecie: Lukas Roth

Berliński tymczasowy pawilon wystawowy, czytelnia i foyer, prawa autorskie: Berliński tymczasowy pawilon wystawowy; architekt: Krischanitz ZT GmbH; zdjecie: Lukas Roth

Pawilon a historia miasta

Miejsce i czas powstania tymczasowego pawilonu wystawowego są wprost nabrzmiałe historią: centrum Berlina znajduje się w fazie niezwykłych przeobrażeń, które odsłaniają pozostałości poszczególnych etapów historii miasta i konfrontują je z sobą. Na północy za klasycystycznym Ogrodem Zamkowym (Lustgarten) rozsiadły się Schinklowskie Muzeum wraz z Katedrą, na wschodzie na ostateczną rozbiórkę czekają wieżyczki schodów, pozostałości po dawnym Pałacu Republiki. Środkowa część Placu Zamkowego została już częściowo pokryta pasami zieleni i drewnianymi kładkami, pod którymi znajduje się teren wykopaliskowy średniowiecznego klasztoru – pomiędzy nimi rozpościera się niecodzienny widok na wieżę telewizyjną. Kolejny kontrapunkt stanowić odtąd będzie usytuowany na zachodnim krańcu placu pawilon wystawowy. Czterema specjalnie zaprojektowanymi fasadami oraz dziewięcioma wystawami współtworzyć będzie przez dwa lata atmosferę tego miejsca.
-----------------------------------------------
Adolf Krischanitz
Austriacki architekt. Może poszczycić się wieloletnim doświadczeniem w projektowaniu objektów wystawowych tak tymczasowych, jak i stałych, między innymi obydwu hal wystawowych przy Karlsplatz w Wiedniu oraz Muzeum Rietberga w Zurychu.

Źródło: Effective Public Relations

Tagi: Adolf Krischanitz pawilon wystawowy architekt

Domy jednorodzinne

Dom jednorodzinny typu kostka
Ten projekt jest przykładem domu jednorodzinnego energooszczędnego z zaprojektowanym inteligentny...
Styczeń 22, 2020
Projekt domu jednorodzinnego z dachem kopertowym
Projekt tego domu jednorodzinnego jest z myślą o inwestorach lubiących klasykę i tradycyjne bryły...
Styczeń 22, 2020

Wasze realizacje

Cellaio - narożne półki na książki - bardzo wytrzymałe na obciążenia, tworzone zawsze na wymiar i...
Styczeń 23, 2020
Bardzo wytrzymałe na obciążenia półki na książki Cellaio - tworzone zawsze na wymiar i wg indywid...
Styczeń 23, 2020

Materiały budowlane

W odpowiedzi na rosnące oczekiwania architektów i inwestorów, którzy poszukują do swoich projektó...
Wrzesień 6, 2019
W odpowiedzi na rosnące oczekiwania architektów i inwestorów, którzy poszukują do swoich projektó...
Lipiec 16, 2019

Konkursy

Arts School, a place with architecture, photography, painting and sculpture laboratory.
Styczeń 3, 2020
The 2020 Architecture at Zero competition challenge is to create a zero net energy library for the San Benito County Free Library in Hollister, CA.
Styczeń 2, 2020