Polska i Świat

Wrzesień 6, 2021

Krakowski Teatr KTO

Zaplecze Teatru KTO i jego ogród sensoryczny
Zaplecze Teatru KTO i jego ogród sensoryczny

Teatr KTO stanął przy ul. Jana Zamoyskiego 50 na krakowskim Podgórzu. Obiekt zaprojektowano dla 160 widzów. Do pieczołowitego odtworzenia neobarokowej fasady wzniesionego w latach 1887-1889 Przytułku Zgromadzenia Św. Wincentego á Paulo posłużyły jego archiwalne fotografie z lat 20. ubiegłego wieku. Projekt ten łączy historyczną fasadę i nowe awangardowe zapleczee z olbrzymimi przeszkleniami. Autorem projektu jest pracownia MTWW Architekci

Zrealizowaliśmy kolejny w historii naszej firmy obiekt wznoszony pod ścisłą kontrolą wojewódzkich służb konserwacji zabytków – mówi prezes Moris Polska Maurycy Bryła. Wynosimy z tego projektu dużą satysfakcję. Nie tylko przekazaliśmy środowisku polskiej kultury obiekt, który trudno porównać z jakimkolwiek innym w kraju, ale także z olbrzymim pietyzmem odtworzyliśmy fasadę XIX-wiecznego Przytułku Zgromadzenia Św. Wincentego á Paulo, która stanowiła podstawę projektowania Teatru KTO. Ten właśnie historyczny obiekt stał niegdyś w miejscu zbudowanego przez nas teatru. Cieszymy się, że do świata polskiej kultury wnieśliśmy, jako generalny wykonawca, obiekt wymykający się prostym definicjom budynku teatralnego. Teatrum z aktywnym udziałem widzów może tutaj mieć miejsce nie tylko w głównej sali, nie tylko w całym budynku, ale także w stworzonym przez nas ogrodzie sensorycznym – dodaje Maurycy Bryła.

Odtworzona neobarokowa fasada XIX-wiecznego Przytułku Zgromadzenia Św. Wincentego á Paulo
Zaplecze Teatru KTO - ogród sensoryczny (południowy wschód)

Wybrane aspekty budowy teatru relacjonuje kierownik budowy z ramienia Moris Polska Rafał Grzesik: Cały obiekt, czyli budynek teatru i jego ogród sensoryczny łączą w sobie historię tego miejsca oraz najwyższego stopnia nowoczesność. Olbrzymiej pieczołowitości wymagało odtworzenie pod kontrolą służb konserwatorskich neobarokowej fasady niegdysiejszego Przytułku Zgromadzenia Św. Wincentego á Paulo. Każdy łuk, każdy szczegół tej ściany wymagał indywidualnych szalunków. Z drugiej strony całość terenu i obiektu nosi wszelkie znamiona tzw. inteligentnych budynków. Jest to obiekt i teren kontrolowany poprzez rozbudowane systemy monitoringu i dozoru. Dużą atrakcją teatru są jego olbrzymie przeszklenia, na które składają się zarówno ściany, jak i dach. Ten ostatni nosi w sobie element rozsuwany nad salą teatralną. Jest to nowatorska i prototypowa konstrukcja wykonana na nasze zamówienie. Design i koncepcja techniczna olbrzymiego rozsuwanego okręgu w szklanym dachu przypomina migawkę aparatu fotograficznego. Cały budynek jest przystosowany do działań artystycznych – nie ma w nim klasycznej sali ze stacjonarnymi fotelami. Jest to otwarta przestrzeń teatrum, które może dziać się wszędzie począwszy już od foyer, poprzez salę główną, aż po górne piętro. Ruchome blaty umożliwią scenografom skonfigurowanie przestrzeni artystycznej praktycznie w całym teatrze”.

Teatr KTO ma bardzo rozbudowaną mechanikę sceny, w tym także liczne sztankiety. Wszystko dostosowane jest do formuły teatrów otwartych. Scena jest modyfikowalna tak, że cała sala może być jedną wielką sceną. Aktorzy mogą grać nawet na poziomie -80 cm, czyli poniżej poziomu zero budynku. Tylko koncepcja artystyczna decyduje o tym, gdzie w danym spektaklu będą krzesła dla widzów, czy w sposób typowy, czy np. pod ścianami, bądź też w każdym innym układzie. Wszystko cechuje nieograniczona możliwość konfiguracji.

Moris Polska wdrożył w Teatrze KTO nowatorski system paneli akustycznych. Nie są one rozmieszczone w sposób konwencjonalny, czyli z podziałem na scenę i widownię. Ponieważ cały Teatr KTO może być objęty wydarzeniem artystycznym dziejącym się w różnych

Platforma widokowa w ogrodzie sensorycznym
Platforma widokowa w ogrodzie sensorycznym (widok z drona)
Widok z Teatru KTO na ogród sensoryczny i platforma widokowa
Zaplecze Teatru KTO i jego ogród sensoryczny od południa
Zaplecze Teatru KTO i jego ogród sensoryczny od południa
Zaplecze Teatru KTO - ogród sensoryczny (południowy wschód)
Wnętrze teatru
Logotyp Teatru KTO na odtworzonej neobarokowej fasadzie

Tagi: architektura teatr Kraków

Komentarze

Teatr KTO - nowa siedziba

Dodano: Sobota, 11 Wrzesień 2021, 13:29, Autor: Marta A. Urbańska

Szanowni Państwo,

z żalem stwierdzam, że w artykule portalu z dumną nazwą Architektura, na temat adaptacji budynku przy ul. Zamoyskiego 50 w Krakowie, dla potrzeb Teatru KTO, całkowicie pominięto osoby - nazwiska - autorów architektury, poprzestając tylko na wspomnianej (jeden raz!) nazwie pracowni. Co zresztą nie wyczerpuje tematu wcale i nieco urąga prawom autorskim, jak i rzetelnej informacji. Jest to zatem , niestety, raczej Architektura-Dezinfo.

Autorami idei adaptacji, koncepcji i projektu architektonicznego są: artysta Aleksander Janicki i architekt Mariusz Twardowski, prof. PK, z zespołem wspomnianego biura (w zakresie opracowania projektowego).

Uważam, jako autorka niezliczonych publikacji architektonicznych, że o ile cenne są wypowiedzi przedstawicieli firmy budowlanej, o tyle zwłaszcza w portalu architektonicznym, dla architektów, studentów architektury etc., jak sami Państwo o sobie twierdzą, autorzy koncepcji i architektury powinni grać pierwszą rolę. Zwłaszcza w tak udanym projekcie i realizacji należałoby nie tylko ich w pełni wymienić, ale i oddać głos.

Proszę - dla logiki i prawa - o dodanie prawdziwej informacji,

kłaniaM,

Urbańska, dr inż. arch. IARP SARP, prof. PK

Domy jednorodzinne

Niewielki budynek jednorodzinny w nowoczesnej formie i tradycyjnych materiałach
Kwiecień 24, 2021
Villa Marie is situated on a south orientated slope in the alpine foothill region of Upper Austri...
Styczeń 12, 2021

Wasze realizacje

Żywica epoxydowa / jesion / diody LED
Kontrowersyjna realizacja schodów przez umieszczenie ich w pomieszczeniu o mnogości wzorów, tekst...
Czerwiec 24, 2021
Półki na książki stworzonene wymiar i wg indywidualnego projektu.
Czerwiec 12, 2021

Materiały budowlane

ELEKTRA - nowa era w sterowaniu systemami ochrony przed śniegiem i lodem
Od czerwca 2021 roku dostępny na rynku jest najnowszej generacji regulator ELEKTRA ControlTec Sma...
Lipiec 4, 2021
FRONTROCK SUPER to idealny produkt do rozwiązań, gdzie kluczowa jest jakość i odporność mechanicz...
Kwiecień 20, 2021

Konkursy

The UIA-HYP Cup, today in its 9th edition, is the only student architecture competition in mainland China. The UIA has endorsed the competition since its conception in 2012. The subject of the comp...
Wrzesień 10, 2021
Plac Kossaka ma stanowić reprezentacyjną przestrzeń publiczną jako wnętrze urbanistyczne posiadające wgląd w najbardziej reprezentatywne osie i panoramy widokowe Krakowa w tym na Wawel, Bulwary Wiś...
Wrzesień 1, 2021