Polska i Świat

Maj 11, 2009

Projekt Centrum Kultury Azjatyckiej

Projekt Centrum Kultury Azjatyckiej; projekt: Kyu Sung Woo
Projekt Centrum Kultury Azjatyckiej; projekt: Kyu Sung Woo

Architekt Kyu Sung Woo tworzy trwały innowacyjny i przełomowy obiekt poświęcony Demokracji i Kreatywności. Centrum znajduje się w budynku uprzednio wykorzystywanym przez administrację Policji, prezentuje materiały na temat historii ruchów demokratycznych w Azji.

Architekt Kyu Sung Woo z Cambridge (Massachusetts) zaprojektował Centrum Kultury Azjatyckiej tworząc nowy akcent dla Placu Demokracji w centrum Gwangju (Południowa Korea). W nawiązaniu do historycznych narodowych zjazdów ugrupowań demokratycznych Centrum Kultury Azjatyckiej stanowi żywe podkreślenie idei równości, postępowej natury architektury i sztuki wizualnej.

Centrum Kultury Azjatyckiej

Projekt i jego założenia

Innowacyjny charakter projektu opiera się na wykorzystaniu naturalnego światła uwięzionego w świetlnych sześcianach, świetlnych rurach, świetlikach, podświetlonych półkach, przezroczystych woali. Wszystko to, aby stworzyć bezpośrednie nawiązanie do natury i ducha koreańskiego „Miasta Światła”.

Centrum Kultury Azjatyckiej

Na dole znajduje się rdzeń budynku położony na przestronnej ( 1,4 miliona stóp kw.) promenadzie publicznej. Przyjmując założenia elastyczności, światła i powiązania z naturą oraz traktując obiekt, jako integralny element tkanki miasta, placu pamięci narodowej i sąsiadujących budynków historycznych nowa struktura osadzona została w krajobrazie 300 kwitnących drzew Golden Rain ( Złotego Deszczu), kęp bambusów i sosen koreańskich kłaniających się otoczeniu.
Strategia projektowa Centrum Kultury Azjatyckiej zogniskowana została na stworzeniu nowego parku i budynku uwzględniających klimatyczne warunki panujące w Gwangju. Aspekt klimatyczny projektu pojawia się już na poziomie gruntownych studiów termodynamicznych całego kompleksu. Forma, materiał i systemy mechaniczne traktowane są, jako synergiczne składniki zintegrowanej koncepcji.

Centrum Kultury Azjatyckiej

Zapewnienie łatwego dostępu dla zwiedzających uzyskane zostało poprzez liczne wejścia na południu, zachodzie i północy. Schody ruchome, chodniki, rampy łączą poziom dziedzińca i wnętrza budynku tworząc przestrzeń bez barier.

Instalacje

Zrównoważone systemy takie jak optymalizacja światła dziennego, wstępne ogrzewanie i klimatyzacja podłogowa, ukryty za płytami wykończenia ścian system promieniowania ciepła i zimna, niskociśnieniowy system napowietrzania i wentylacji zapewniający 100% wymianę - te wszystkie elementy uzyskały najwyższy stopień oceny wydawany przez Budowlaną Radę Nadzorczą ( Green Building Council). Przyjęta strategia projektowa zaowocuje oszczędnościami rzędu 40% w stosunku do rozwiązań konwencjonalnych.

Centrum Kultury Azjatyckiej

Zieleń na dachu

Dachem zaprojektowanej przez Woo struktury jest trawnik Parku (Citizen Park) z kępami cienistych krzewów bambusowych, stanowiący otoczenie zachęcające do odpoczynku i zabawy. Z obszaru parku wzdłuż zewnętrznej struktury odchodzą w dół rampy, które przenikając poprzez serię stopniowanych zewnętrznych dziedzińców, eksponują kluczowe elementy takie jak Kamienna Lampa Jemyong czy Pięcio-kaskadowa Kamienna Wieża. Obszar ten ma zaspokoić potrzeby w zakresie działalności sezonowej, handlowej, organizacji spotkań, imprez lub zebrań politycznych. Dziedzińce te chłodzone są wielkimi wiatrakami wytwarzającymi subtelną bryzę.

Celem stworzenia atmosfery świątecznej dziedzińce mogą być czasowo przyozdabiane baldachimami, lub dla stworzenia złudzenia zmiany sezonu, zalewane cienką warstwą wody. Wzdłuż ich głównego ciągu biegnie nieprzerwanie szklana przezroczysta fasada dopuszczająca światło a jednocześnie umożliwiająca obserwację działalności kulturalnej w wewnętrznej strukturze Centrum. Na najniższym poziomie struktury obiektu podwójne warstwy szyb skrywają jedwabne ekrany z tradycyjnymi motywami koreańskimi. Nasyca to budynek subtelnym doświetleniem koloru blado zielonej wody morskiej. Tamże, wewnątrz 25-metrowego „atrium” lub jak kto woli „świetlnej skrzyni” znajduje się przestrzeń ekspozycyjna i tzw.”Art.-Plex”, czyli hala o zmiennym zakresie użytkowym: występy lub multimedialny teatr oferujący potok różnych programów.

Centrum Kultury Azjatyckiej

Centrum Kultury Azjatyckiej

Autorzy:
tłum.: A. Paluchowski

Tagi: architektura Kyu Sung Woo architekt

Domy jednorodzinne

Loop House, Mobius Architekci, Przemek Olczyk, fot. Paweł Ulatowski
Dom Loop, najnowszy projekt pracowni Mobius, to nie tylko doskonały przykład współczesnej archite...
Październik 3, 2024
Ponad 1000-metrowa działka, na której zaprojektowaliśmy dom "Light House," znajduje się w dobrze...
Wrzesień 18, 2024

Wasze realizacje

Cellaio to bardzo wytrzymałe na obciążenia (ok. 100 kg/mb) półki na książki. Tworzone zawsze na...
Listopad 10, 2024
wnętrza apteki Fantazja w Krakowie - punkty obsługi klienta
Nowoczesna apteka zaprojektowana z myślą o maksymalnej efektywności i wygodzie zarówno dla farmac...
Październik 2, 2024

Materiały budowlane

Kominki elektryczne stanowią doskonałą alternatywę dla tradycyjnych modeli. Nie emitują spalin,...
Grudzień 19, 2024
Kominki elektryczne stanowią doskonałą alternatywę dla tradycyjnych modeli. Nie emitują spalin,...
Grudzień 19, 2024

Konkursy

The LE CORBUSIER Architecture Prize aims to recognise architecture and design firms that are actively working towards a more sustainable built environment, wherever they are based and whatever the...
Grudzień 16, 2024
Harvard GSD’s Wheelwright Prize is an international competition for early-career architects. Winners receive a $100,000 (USD) fellowship to foster intensive, innovative architectural research that...
Grudzień 12, 2024