Wood Stock Design
Wyniki konkursu na projekt z amerykańskiego drewna liściastego.
Projekty wykonywane samodzielnie lub w maksymalnie trzyosobowych zespołach można było zgłaszać w trzech kategoriach konkursowych: projekt wolnostojący, projekt wnętrza, drobna rozbudowa lub renowacja budynku.
Projekt rozbudowy/renowacji budynku
Zadanie w tej kategorii polegało na zaprojektowaniu rozbudowy lub renowacji istniejącego budynku. Sędziowie kładli szczególny nacisk na kreatywność, a także dopasowanie projektu do istniejącego budynku oraz jego otoczenia. Pod względem technicznym, kluczowy dla funkcjonalności projektu był wybór odpowiednich gatunków drewna, a uczestnicy mieli za zadanie przedstawić szczegółowe rysunki prezentujące zastosowanie i funkcjonalność projektu w długiej perspektywie czasowej.
Zwycięzca: „The Transition Cube” autorstwa Mathilde Lanoë (Institut d’art visuels, Orlean, Francja)
The Transition Cube” to innowacyjny projekt, na który składa się drewniany, ruchomy sześcian. Jest on idealny na zimowe miesiące, tworzy atmosferę ciepła i przytulności. Sprawdza się także podczas miesięcy letnich – wtedy można go wsunąć w kierunku domu, pozwalając, aby światło słoneczne wypełniło werandę. W tym projekcie obudowa z amerykańskiego jesionu kontrastuje z ciemniejszym odcieniem składanych siedzeń, wykonanych z amerykańskiego ambrowca. Jury było pod wrażeniem prostoty tego oryginalnego projektu oraz możliwości jego wykorzystania w różnych warunkach.
Zwycięski projekt wnętrza
Celem było zaprojektowania funkcjonalnego układu wnętrza, który pozwoli na zagospodarowanie przestrzeni. Jury kładło nacisk na kreatywne podejście młodych architektów i projektantów do tego zadania. Przestrzeń miała łączyć w sobie wygodę i funkcjonalność, a także wykorzystać dekoracyjne zalety amerykańskiego drewna liściastego. Projekt miał być również dostosowany do użycia w różnorodnych pomieszczeniach i budynkach.
Zwycięzca: „The Contemporary Ornament” autorstwa Audrey Yaacouli i Mélanie Saillard (Lycee La Martiniere, Lyon, Francja)
Jest to projekt recepcji szkoły. Według jury idealnie wpisywał się w koncept zadania konkursowego i pozwolił na zagospodarowanie przestrzeni. Praca, przywołująca na myśl projekty szkockiego architekta Charlesa Rennie Mackintosha, zachwyciła jury wielokrotnym użyciem kwadratu oraz wycięć tworzących cienie. Ich układ miał na celu zasygnalizowanie uczniom, czy recepcja jest czynna, czy też nie. Dodatkowym atutem projektu było zestawienie kontrastujących ze sobą gatunków drewna – jasnych odcieni amerykańskiego tulipanowca i ciemnej barwy czarnego amerykańskiego orzecha, układających się razem w ciekawe wzory.
Wyróżnienie: „Hearth”, projekt autorstwa belgijskich studentów – Pietera Venderhensta oraz Mathiasa De Ferm.
Na wystawie zaprezentowano jeden z wykonanych przez nich modułów. W projekcie wykorzystano amerykański biały dąb, który był odpowiedni do zastosowania na zewnątrz. Sędziom bardzo spodobał się zainspirowany motywami marokańskimi design projektu. Dodatkowo docenili fakt, że praca prezentowała się świetnie zarówno jako osobny moduł, a także jako połączenie wielu modułów w jedną formę.
Zwycięski projekt wolnostojący
W kategorii tej mogli uczestniczyć tylko studenci. Zadaniem było zaprojektowanie wolnostojących produktów lub mebli. Studenci wzięli udział w niedługich wykładach dotyczących „projektów miejskich”, a wyniesioną wiedzę mogli powiązać z narzędziami służącymi do komunikacji, jak np. telefony komórkowe czy notebooki. Był to inspirujący, lecz nieobowiązkowy punkt wyjścia do procesu projektowania. Oceniając prace w tej kategorii sędziowie zwracali szczególną uwagę na kreatywność i innowacyjny design. Zgłaszane do konkursu projekty musiały spełniać wymagania techniczne, aby mogły mieć w pełni użytkowy charakter. Ponadto liczyła się estetyka zgłaszanych projektów. Studenci mieli także za zadanie wziąć pod uwagę kwestie związanych z projektowaniem ekologicznym oraz przewidzieć łatwość wdrożenia projektu do produkcji.
Zwycięzca: „Tandem” autorstwa Geoffreya Gravena (Strate Collège Designers, Sèvre, Francja)
Tandem”, który potencjalnie mógłby zostać wyprodukowany w różnych kolorach i rozmiarach, oddaje obecny sposób pracy z wykorzystaniem przenośnych narzędzi komunikacyjnych. Mebel świetnie sprawdziłby się zarówno w domu, jak również w miejscach użyteczności publicznej np. poczekalniach dla podróżnych na lotniskach. Zaprojektowany z amerykańskiego białego dębu „Tandem” ukazuje słoje i układ włókien tego gatunku drewna liściastego, co najlepiej widać patrząc na projekt z góry oraz oglądając obracający się stolik. Podstawa siedziska oraz obręcz, za pomocą której stolik może się swobodnie obracać zostały wykonane z aluminium, dzięki czemu są one odpowiednio wytrzymałe i zachowują lekkość.
Wyróżnienie: „Claustra” autorstwa Manona Malatraya.
Ten innowacyjny projekt łączy w sobie wieszak na ubrania z elementem służącym do dzielenia przestrzeni w pomieszczeniu. „Claustra” ukazuje znakomitą właściwość amerykańskiego czerwonego dębu, jaką jest możliwość jego wyginania. Dzięki temu projekt obfituje w liczne elementy gięte.
O konkursie
Konkurs zorganizowany został przez Stowarzyszenie Handlowe Amerykańskiego Przemysłu Drewna Liściastego – AHEC dla studentów designu, architektury wnętrz oraz szkół artystycznych, a także absolwentów tych uczelni z ostatnich lat z Belgii i Francji.
Konkurs rozpoczął się wiosną 2010 roku serią wykładów dla studentów, a zakończył się 24 stycznia 2011 roku. Miał na celu zachęcenie młodych projektantów i architektów z Francji i Belgii do zapoznania się z możliwościami zastosowania amerykańskiego drewna liściastego w różnych projektach.
Finalne projekty zostały zaprezentowane podczas targów Maison & Objet w Paryżu. Obradom jury przewodniczył Christian Liaigre, projektant wnętrz oraz dyrektor generalny firmy Maison Liaigre, znanej z eleganckich projektów, dzięki którym stała się ona jedną z wiodących francuskich marek luksusowych, których towary cieszą się popularnością na świecie.
W jury zasiadali także architekt Philippe Chaix, projektant Guillaume Delvigne, Catherine Pierre, zastępca redaktora naczelnego magazynu ABC dla architektów, jak również przedstawiciele CNDB i FCBA – francuskich organizacji reprezentujących przemysł drzewny.