"Out of the Woods": 12 wyjątkowych krzeseł na Festiwalu Designu w Londynie
Zadaniem było zaprojektowanie oraz wykonanie krzeseł i siedzisk z różnorodnych gatunków amerykańskiego drewna liściastego. Podczas swojej pracy studenci mogli wykorzystać dane z opublikowanego niedawno raportu Oceny Cyklu Życia.
Instalację można było oglądać w Muzeum Wiktorii i Alberta na Festiwalu Designu w Londynie w dniach 14-23 września 2012 roku. Obejrzały ją tysiące osób, które mogły dowiedzieć się, co wpłynęło na decyzje projektantów i zobaczyć, jak wyglądał proces powstawania krzeseł. Ponadto na specjalnych interaktywnych ekranach wyświetlano informacje o wpływie każdego z projektów na środowisko, w oparciu o raport Oceny Cyklu Życia.
Idea projektu Out of the Woods
Out of the Woods to wspólna inicjatywa Stowarzyszenia Handlowego Amerykańskiego Przemysłu Drewna Liściastego (AHEC), Royal College of Art (RCA) oraz firmy Benchmark Furniture. Wzięli w niej udział studenci kierunku projektowanie produktu z Royal College of Art, których zadaniem było zaprojektowanie oraz wykonanie krzeseł i siedzisk z różnorodnych gatunków amerykańskiego drewna liściastego. Podczas swojej pracy studenci mogli wykorzystać dane z opublikowanego niedawno raportu Oceny Cyklu Życia (LCA) dla amerykańskiej tarcicy liściastej, przygotowanego dla AHEC przez ekspertów z firmy konsultingowej PE International. Projekt miał dostarczyć informacji na temat proekologicznego charakteru produktów wykonanych z amerykańskiego drewna liściastego, co wpisuje się w koncepcję zrównoważonego designu.
Naszym zdaniem ten pionierski i praktyczny projekt był konieczny, abyśmy mogli przedstawić wiarygodne kryteria, w oparciu o które można dokonywać rzetelnej oceny produktów pod kątem ich wpływu na środowisko. Takie analizy powinny być przeprowadzone przez cały przemysł drzewny oraz inne branże, aby ustawodawcy mogli opracować skuteczne regulacje prawne dotyczące ochrony środowiska – powiedział David Venables, dyrektor AHEC na Europę.
Proces produkcji a środowisko naturalne i ekologia
Ocena Cyklu Życia uwzględnia wiele aspektów wpływu produktów na środowisko, takich jak proces produkcji czy też czas użytkowania. Pokazuje ona, jakie konsekwencje niesie za sobą każda decyzja podejmowana przez projektanta, tak by mógł on ocenić, jak produkt może oddziaływać na środowisko obecnie i w przyszłości.
Każdy ze studentów biorących udział w przedsięwzięciu w odmienny sposób badał estetyczne, konstrukcyjne i ekologiczne właściwości drewna. Podczas wykonywania prototypów krzeseł i siedzisk w warsztatach firmy Benchmark, studenci dokładnie rejestrowali ilość surowca i energii potrzebnej do ich wyprodukowania. Dane te następnie wprowadzono do systemu komputerowego, w którym znajdowały się również informacje zebrane przez PE International i AHEC dotyczące wpływu na środowisko wszystkich materiałów.
Następnie system komputerowy “i-report” wygenerował szczegółowy profil środowiskowy dla każdego z krzeseł, określając m.in. ich potencjalny wpływ na tworzenie efektu cieplarnianego, zakwaszenie środowiska, eutrofizację czy też powstawanie smogu fotochemicznego.
Studenci mieli swoje założenia dotyczące najbardziej ekologicznych rozwiązań. Standardowo musiałyby one zostać zaakceptowane przez producentów i projektantów przez rozpoczęciem produkcji. Jednak dzięki zastosowaniu systemu „i-report”, można było bardziej rygorystycznie ocenić wiarygodność tych założeń. Pozwolił on również pokazać projektantom, jak będą mogli modyfikować swoje projekty przed wprowadzeniem ich do masowej produkcji, tak by wywierały mniejszy wpływ na środowisko.
Idea projektowania zrównoważonego
Studenci rozumieli ideę projektowania zrównoważonego na wiele różnych sposobów. Jedni postawili na powrót do natury, używając nieobrobionego surowca w celu zminimalizowania ilości energii potrzebnej do wytworzenia produktu. Niektórzy kładli nacisk na zastosowanie materiałów z recyklingu lub innych odpadów, takich jak ścinki drewna. Jeszcze inni skupili się na zaprojektowaniu krzeseł na tyle klasycznych i ponadczasowych, aby mogły służyć użytkownikom przez długi czas. Inni z kolei tworzyli projekty, które można w łatwy sposób zutylizować, nie wytwarzając przy tym dużej ilości odpadów.
Profile środowiskowe każdego z projektów pokazują, że żadna z tych strategii nie okazała się idealnym rozwiązaniem. Przykładowo recykling może okazać się najlepszą opcją, jeżeli mamy w pobliżu wiarygodne i dobre źródło surowców wtórnych, ale nie w sytuacji, gdy potrzeba dużych nakładów energii, aby przetransportować te surowce do producenta. W przypadku przedmiotów lekkich, takich jak odzież lub tańsze meble, projektant może postawić na ich utylizację. Jednak to rozwiązanie nie sprawdzi się, gdy mamy do czynienia z meblami, które muszą być na tyle solidne, aby mogły przetrwać lata.
Out of the Woods oczami pisarzy
Ponadto projekty „Out of the Woods” były inspiracją dla wybitnych brytyjskich pisarzy i poetów do napisania wierszy i opowiadań na temat przeszłości i potencjalnej przyszłości tych projektów. Fabienne Hess i Livia Lima, studentki na kierunku komunikacja w Royal College of Art, pod opieką ich wykładowcy Harry’ego Richardsona oraz dyrektora firmy Committee, zebrały wszystkie opowiadania i wiersze w publikacji pt. „Out of the Woods: Adventures of 12 Hardwood Chairs”.
W książce czytelnicy znajdą wiele różnych opowiadań, prawdziwych i fikcyjnych, w formie drukowanej oraz zdjęciowej, które przedstawiają losy 12 siedzisk stworzonych z amerykańskiego drewna liściastego. Teksty te, czerpiąc swoje pochodzenie z różnych źródeł, pokonują czas i przestrzeń, aby opisać prawdziwe losy tych krzeseł oraz odgadnąć ich przyszłość. Publikacja daje także wgląd w inspiracje do powstania 12 krzeseł oraz koncepcje tych projektów – powiedzieli Harry Richardson i Sebastian Wrong, opiekunowie studentów z Royal College of Art.
Wśród autorów opowiadań i wierszy na temat 12 krzeseł wykonanych z amerykańskiego drewna liściastego są wybitni brytyjscy pisarze: powieściopisarze – Tiffany Murray, Sarah Salway, Stella Duffy i Aminatta Forna, autorka książek dla dzieci – Jenny Valentine, dziennikarz „Times” oraz dramatopisarz Damian Barr, a także poeci Luke Wright, Joe Dunthorne, Tiffany Atkinson i Gillian Clarke.