Przestrzeń Ghetto 1 Religion odnosi się do trudnego tematu desakralizacji  śmierci w nieludzkich warunkach życia w getcie, opowiada o heroicznych  próbach ratowania resztek godności i człowieczeństwa. Przybliżone zostaną  również aspekty życia religijnego.

Wnętrza

Kwiecień 16, 2012

Muzeum Historii Żydów Polskich

W kwietniu 2012 roku po raz pierwszy zaprezentowano kompletne wizualizacje ekspozycji głównej Muzeum Historii Żydów Polskich w Warszawie.

Wizja ekspozycji jest efektem współpracy zespołu Stowarzyszenia Żydowskiego Instytutu Historycznego pod przewodnictwem Barbary Kirshenblatt-Gimblett, projektantów brytyjskiej firmy Event Communications oraz pracowni Mirosława Nizio, która zaprojektowała m.in. ekspozycję Muzeum Powstania Warszawskiego i kompleks Muzeum Martyrologii Wsi Polskich w Michniowie.

Ekspozycja zajmie powierzchnię ponad czterech tysięcy metrów kwadratowych. Otwarcie Muzeum zaplanowane jest na drugą połowę 2013 roku.

Town Wall w Galerii 2. ściana przedstawia panoramy wybranych miast średniowiecznej Polski (Magdeburg, Poznań, Płock, Warszawa, Kraków), zawiera cytaty ze źródeł historycznych, opowiada o aspektach życia żydowskiej społeczności.
Wizualizacja przestrzeni ekspozycyjnej "The Royal Cake" w Galerii 5. ściana, opisująca trzech zaborców Polski - koncepcja wstępna

 

Idea projektu

Wiedza na temat obecności Żydów na ziemiach polskich jest oparta w głównej mierze na bogatym materiale źródłowym będącym punktem wyjścia do projektu plastycznego i instalacji audiowizualnych. Wystawa - oprócz niezwykle istotnego celu poznawczego - buduje dramaturgię za pomocą zróżnicowanego charakteru przestrzeni oraz ma wywoływać emocje i działać wielowymiarowo. - W projekt zaangażowany jest kilkunastoosobowy zespół grafików, architektów, ilustratorów. Nasze studio jest odpowiedzialne za projekt plastyczny oraz realizację. W maju powstaną pierwsze prototypy obiektów – powiedział Mirosław Nizio z Nizio Design International.

 

Niebieski las Ponarów i sąsiadujące z nim czarne, symboliczne drzewa Chełmna stanowią przejmującą scenerię przywołującą dramatyczne wydarzenia, które miały miejsce w okolicach tych właśnie miejscowości. Dokonane tam masowe morderstwa stanowiły preludium do mającej wkrótce nastąpić Zagłady.

O ekspozycji

Narracja wystawy osnuta jest wokół tysiąca lat obecności Żydów na ziemiach polskich. Opracowana jest w ujęciu chronologiczno-tematycznym wykorzystującym bogaty zbiór środków wystawienniczych. Wśród nich znalazły się elementy o charakterze scenograficznym, instalacje audiowizualne, elementy graficzne, pejzaż dźwiękowy, a także elementy infrastruktury chroniące kilkadziesiąt cennych obiektów oryginalnych, które również znajdą się na ekspozycji. – To będzie historia opowiedziana zupełnie inaczej niż w przypadku tradycyjnych muzeów. Najistotniejsze w tym przekazie jest ogólne wrażenie jakie wywoła synteza użytych środków wystawienniczych - mówiła Barbara Kirshenblatt-Gimblett, Dyrektor Programowy Wystawy Głównej.

Ścieżka zwiedzania zaczyna się w strefie zatytułowanej „Las”. Jest ona emocjonalnym przygotowaniem oglądającego do historycznej narracji pozostałych galerii. Za inspirację do instalacji abstrakcyjnych form drzew posłużyły bory – miejsca spotkań pierwszych wędrujących żydowskich kupców z mieszkańcami ówczesnej Polski. Galeria „Średniowieczna” to barwne przedstawienie narodzin międzykulturowych relacji. Opowieść zbudowano wokół kilku cennych eksponatów. Wzbogacona jest o architektoniczne formy nawiązujące do średniowiecza. Ściany zdobią opracowania ikonografii wykonane przez młodych polskich artystów oraz oryginalna typografia.

W galerii „Paradisus judaeorum” topograficzny model Krakowa i Kazimierza wspiera audiowizualna prezentacja i interaktywna płaszczyzna. Dominantą galerii „Miasteczko” jest wkomponowana replika dachu drewnianej synagogi wraz z polichromowanym sklepieniem. Galeria „Wyzwania nowoczesności” opowiada o długim i bogatym w nowe zjawiska wieku XIX. W trakcie dalszego zwiedzania widzowie napotkają przywołanie żydowskiej ulicy okresu międzywojennego, poznają dramat okresu wojny i historię powojenną. Znajdująca się w ostatniej galerii historycznej strefa wyjścia „Nowe Życie”, poprzez swoją minimalistyczną formę jest metaforycznym ujęciem niezapisanej karty. Tu kończy się opowieść i pojawia pytanie o ciąg dalszy.

Tagi: Muzeum Historii Żydów Polskich muzeum ekspozycja architektura wnętrz

Domy jednorodzinne

DZIAŁKA / LOKALIZACJA BUDYNKU Działka zlokalizowana w Mikołowie, u podnóża góry pokrytej gęstym...
Listopad 16, 2019
dzienna wizualizacja 3d budynku mieszkalnego
Wizualizacja 3d budynku mieszkalnego, wielorodzinnego, prezentująca stan obiektu po planowanej pr...
Listopad 13, 2019

Konkursy

For this architecture competition, participants are tasked with creating sustainable designs for lodges that can be replicated throughout the protected areas of Abu Dhabi.
Listopad 19, 2019
„Przestrzeń wspólna jest wartością. Nagroda NIAiU” to konkurs na najlepsze prace magisterskie i dyplomy projektowe, obronione w latach 2017/18 i 2018/19. Celem konkursu jest nie tylko promocja najc...
Listopad 19, 2019

Materiały budowlane

W odpowiedzi na rosnące oczekiwania architektów i inwestorów, którzy poszukują do swoich projektó...
Wrzesień 6, 2019
W odpowiedzi na rosnące oczekiwania architektów i inwestorów, którzy poszukują do swoich projektó...
Lipiec 16, 2019

Polska Świat

Projekt przedszkola w Żorach nagrodzony został wieloma nagrodami, w tym między innymi w konkursie...
Grudzień 2, 2019
Wyzwaniem, przed którym stanęli architekci, było wkomponowanie budynku w otaczający polny krajobr...
Listopad 19, 2019

Wzornictwo

The Whole Elements, Anna Bery, FOSSILS
Projekty Anny Bery przenoszą surowość i nieokreśloność przyrody do wnętrza, są także próbą zmierz...
Kwiecień 10, 2018
Produkty nominowane do TOP DESIGN award 2018
Wyróżniają się formą, są ergonomiczne i dobrze zaprojektowane – takie produkty wybrało jury do dr...
Styczeń 24, 2018