Polska i Świat

Marzec 17, 2021

Obiekty użyteczności publicznej wg projektów Anne Lacaton i Jean-Philippe Vassal - laureatów Nagrody Pritzkera 2021

Muzeum Sztuki Współczesnej,etap 2 - Palais de Tokyo, fot. dzięki uprzejmości Philippe Ruault
Muzeum Sztuki Współczesnej,etap 2 - Palais de Tokyo, fot. dzięki uprzejmości Philippe Ruault

Duża część pracy tegorocznych laureatów Nagrody Pritzkera to także nowe budynki. Anne Lacaton i Jean-Philippe Vassal zawsze rozumieli, że architektura ma zdolność budowania wspólnoty dla całego społeczeństwa, zauważa Pritzker - ich cel, aby służyć ludzkiemu życiu poprzez swoją pracę, demonstracja siły w skromności i kultywowanie dialogu między starym i nowym, poszerza pole architektury.

Krajowa Szkoła Architektury - École Nationale Supérieure d'Architecture de Nantes (Nantes, Francja 2009)

Szkoła jest przykładem jak duże znaczenie ma swoboda użytkowania. Aby pomieścić szeroki wachlarz metod pedagogicznych niezbędnych dla rosnącej liczby studentów, działka została maksymalnie wykorzystana, a architekci byli w stanie niemal podwoić przestrzeń przewidzianą w specyfikacji i zrobić to w ramach budżetu. Podobnie jak w przypadku wszystkich innych projektów Anne Lacaton i Jean-Philippe Vassal, każdy niuans tego budynku i terenu został uwzględniony w celu dostosowania go do zmieniających się potrzeb rosnącej liczby studentów.

Położony nad brzegiem rzeki Loary, ten wielkoskalowy, dwupiętrowy budynek, posiada betonowo-stalową ramę, obudowaną chowanymi ścianami z poliwęglanu i przesuwanymi drzwiami. W budynku znajdują się pomieszczenia o różnych rozmiarach, a wszystkie przestrzenie są celowo nieopisane i adaptowalne do najróżniejszych potrzeb.

Audytorium można otworzyć tak, by wychodziło na ulicę, a wysokie sufity tworzą przestronne przestrzenie niezbędne do prowadzenia warsztatów budowlanych. Nawet szeroka, pochyła rampa, która łączy parter z funkcjonalnym dachem o powierzchni 2.000 metrów kwadratowych, jest pomyślana jako elastyczne miejsce do nauki i spotkań.

Podczas gdy projekt przewidywał 15.150 metrów kwadratowych powierzchni, ostateczny rezultat został znacznie powiększony przez architektów poprzez dodanie 4.430 metrów kwadratowych powierzchni wewnętrznej i 5.305 metrów kwadratowych funkcjonalnej przestrzeni zewnętrznej. Przy czym inwestycja zrealizowana została przy zachowaniu tego samego budżetu.

École Nationale Supérieure d’Architecture de Nantes, fot.dzięki uprzejmości Philippe Ruault
École Nationale Supérieure d’Architecture de Nantes, fot.dzięki uprzejmości Philippe Ruault
École Nationale Supérieure d’Architecture de Nantes, fot.dzięki uprzejmości Philippe Ruault
École Nationale Supérieure d’Architecture de Nantes, fot.dzięki uprzejmości Philippe Ruault
Rewitalizacja obiektu stoczniowego

Stosując się do zasady "nigdy nie burzyć", Lacaton i Vassal podejmują powściągliwe interwencje w celu modernizacji przestarzałej infrastruktury, pozwalając jednocześnie na zachowanie trwałych właściwości budynku. 

Zamiast wypełniać i zaprzepaszczać imponującą pustkę Atelier de Préfabrication no . 2 (AP2) - powojennego obiektu stoczniowego na linii brzegowej, architekci, w ramach projektu rewitalizacji nabrzeża, zdecydowali się na wzniesienie bliźniaczego budynku - identycznego pod względem kształtu i wielkości. Zastosowali przezroczyste, prefabrykowane materiały, dzięki czemu widok z nowego budynku na stary nie jest niczym zakłócony. Oryginalny obiekt, przeznaczony na elastyczne i zmieniające się wydarzenia publiczne, oraz nowy - mieszczący galerie, biura i magazyny dla regionalnych kolekcji sztuki współczesnej, mogą funkcjonować niezależnie lub razem. W pustej przestrzeni pomiędzy starą i nową strukturą znajduje się wewnętrzna ulica, a w przyszłości planuje się połączenie tej przestrzeni zewnętrznym, podwyższonym chodnikiem.

FRAC Nord-Pas de Calais, fot.dzięki uprzejmości Philippe Ruault
FRAC Nord-Pas de Calais, fot.dzięki uprzejmości Philippe Ruault
FRAC Nord-Pas de Calais, fot.dzięki uprzejmości Philippe Ruault
FRAC Nord-Pas de Calais, fot.dzięki uprzejmości Philippe Ruault
Muzeum sztuki współczesnej - 2 etap rewitalizacji Palais de Tokyo (Paryż, Francja 2012)

Lacaton podkreśla: Transformacja to możliwość zrobienia więcej i lepiej z tym, co już istnieje. Wyburzenie to decyzja łatwa i krótkoterminowa. Jest to marnowanie wielu rzeczy - marnowanie energii, marnowanie materiału i marnowanie historii. Co więcej, ma bardzo negatywny wpływ na społeczeństwo. Dla nas jest to akt przemocy.

Nasza praca polega na rozwiązywaniu ograniczeń i problemów oraz znajdowaniu przestrzeni, które mogą tworzyć zastosowania, emocje i uczucia. Na końcu tego procesu i całego tego wysiłku musi być lekkość i prostota, podczas gdy wszystko, co było wcześniej, było tak złożone - wyjaśnia Vassal

Drugi etap rozbudowy Palais de Tokyo miał miejsce dekadę po pierwszej renowacji tego miejsca w 2002 roku. Czerpiąc inspirację z idei, że jest to muzeum, które "zwiedzający mogą uczynić swoim własnym", powiększyli wnętrze o 20 000 metrów kwadratowych, częściowo poprzez stworzenie nowej przestrzeni podziemnej. Zapewnili także, że każdy obszar budynku został zarezerwowany dla kreowania doświadczenia zwiedzających.

Odchodząc od galerii typu "white cube" i ścieżek z przewodnikiem, które są charakterystyczne dla wielu muzeów sztuki współczesnej, architekci stworzyli obszerne, niedokończone przestrzenie. Pozwalają one artystom i kuratorom na swobodne tworzenie wystaw dla wszystkich rodzajów sztuki i środków wyrazu, w różnych środowiskach fizycznych, od ciemnych i jaskiniowych do przezroczystych i oświetlonych słońcem, które zachęcają odwiedzających do pozostania do późnych godzin wieczornych.

Muzeum Sztuki Współczesnej, etap 2 - Palais de Tokyo, fot. dzięki uprzejmości Philippe Ruault
Muzeum Sztuki Współczesnej, etap 2 - Palais de Tokyo, fot. dzięki uprzejmości Philippe Ruault
Muzeum Sztuki Współczesnej, etap 2 - Palais de Tokyo, fot. dzięki uprzejmości Philippe Ruault
Teatr wielofunkcyjny - (Lille, Francja 2013)

Zbudowany jako część projektu rewitalizacji parku Arras Europe w Lille, teatr służy jako wielofunkcyjna sala miejska, która może pomieścić szeroki zakres programów. Elastyczny plan piętra, dzięki zastosowaniu przesuwnych drzwi i okien, modułowych i rekonfigurowalnych siedzeń oraz fasady, która może zostać całkowicie wysunięta na zewnątrz, otwiera liczne możliwości w zakresie aranżacji przestrzeni i funkcji.

Teatr Wielofunkcyjny, fot. dzięki uprzejmości Philippe Ruault
Teatr Wielofunkcyjny, fot. dzięki uprzejmości Philippe Ruault
Teatr Wielofunkcyjny, fot. dzięki uprzejmości Philippe Ruault
Teatr Wielofunkcyjny, fot. dzięki uprzejmości Philippe Ruault
Teatr Wielofunkcyjny, fot. dzięki uprzejmości Philippe Ruault
Nagroda Pritzkera 2021

Anne Lacaton i Jean-Philippe Vassal, z Francji, zostali laureatami Pritzker Architecture Prize 2021. Nazwiska laureatów ogłosił Tom Pritzker, prezes The Hyatt Foundation, sponsor Nagrody Pritzkera – najważniejszego na świecie wyróżnienia w dziedzinie architektury.

Lacaton & Vassal rozpoczęli swoją praktykę w Paryżu w 1987 roku i zrealizowali ponad 30 projektów w całej Europie i Afryce Zachodniej. Lacaton i Vassal są 49. i 50. laureatami nagrody Pritzkera w dziedzinie architektury. Stosując się do zasady "nigdy nie burzyć", podejmują powściągliwe interwencje w celu modernizacji przestarzałej infrastruktury, pozwalając jednocześnie na zachowanie trwałych funkcji i cech budynku.

Tagi: Anne Lacaton Jean-Philippe Vassal szkoła architektura Nagroda Pritzkera 2021 muzeum teatr

Domy jednorodzinne

Inwestorzy projektu Trzy Szczyty mieli założenie, chcieli dom katalogowy. Po kilku spotkaniach ud...
Marzec 13, 2024
Projekt Willa Biała Magnolia to kolejna próba zmiany zastanego porządku rzeczy na krakowskiej dzi...
Luty 28, 2024

Wasze realizacje

Mieszkanie w Krakowie zostało zaaranżowane z myślą o właścicielu – miłośniku science fiction. Ins...
Luty 21, 2024
Dom jednorodzinny pod Krakowem. Inspiracje do projektu zaczerpnięte z różnych dziedzin sztuki- mu...
Styczeń 24, 2024

Materiały budowlane

Realizacja marzenia o własnym domu to dla wielu z nas szczyt ambicji i synonim życiowego sukcesu...
Marzec 14, 2024
Wygląd biura ma ogromny wpływ na atmosferę pracy. To, na jaką kolorystykę postawisz i jakie mebl...
Marzec 12, 2024

Konkursy

In this competition, we invite architects, designers, and dreamers to imagine the future of art as influenced and created by artificial intelligence. The challenge is to conceptualize what an AI ar...
Marzec 11, 2024
Instytut Wzornictwa Przemysłowego prezentuje wyjątkowe wyzwanie dla młodych kreatywnych umysłów – konkurs Young Design 2024 pod hasłem „REsponsibility – ODPOWIEDZIALNOŚĆ – ZRÓWNOWAŻONE PROJEKTOWANIE”
Marzec 4, 2024